dinsdag 3 augustus 2021

Dag 83, kamperen aan het Lago Trasimeno

Vandaag loop ik van Cortona via Campaccio, Renaia, Riccio en Terontola naar Passignano sul Trasimeno. Een afstand van 24 kilometer. Om 8 uur begin ik te lopen met een temperatuur van 18 graden, vandaag is er veel bewolking en als ik om 3 uur op de camping aankom is het nog maar 30 graden. De tocht ging lekker bergafwaarts, mooie uitzichten, niet te warm, dat was weer genieten.


Als ik 's ochtends het klooster uitstap en de hoek om ga, 
zie ik het meer van Trasimeno, mijn eindbestemming, al liggen.





In bijna elk dorp vind je wel een koffiebar of restaurantje voor de lunch, maar vandaag waren de dorpen waar ik doorheen kwam uitgestorven. Gelukkig heb ik altijd mijn noodrantsoen nog. Ik heb de samenstelling enigszins aangepast omdat met de hitte overdag veel voedingsmiddelen snel niet meer te eten zijn. Ik heb nog altijd een paar appels bij me, die houden het verrassend goed uit en blijven zelfs bij 30 graden dagenlang goed. Ik zorg ook dat ik een of twee blikjes tonijn met couscous, kikkererwten en wortel in mijn Wheelie heb. Ook deze kan ik zonder problemen dagenlang bewaren. 



Daar staat het tentje dan, aan de rand van het Trasimeense meer ofwel Lago di Trasimeno. Dit meer ligt meer dan 250 meter boven de zeespiegel en wordt gevoed door regen en kleine stroompjes. Het is een endoreïsch meer, ofwel een meer dat geen afvoer naar de zee heeft. Het is, na het Gardameer, het Lago Maggiore en het Comomeer, het grootste meer van Italië.


Bloem van de dag:  

Beesten van de dag:


Beeld van de dag:

Vandaag heb ik geen bijzondere beelden gezien, dus neem ik deze gelegenheid te baat om nog een keer een beeld uit Florence te laten zien, het beeld van Amerigo Vespucci, dit beeld tooit samen met beelden van vele andere beroemdheden de buitenkant van het Uffizi museum, een van de oudste en belangrijkste kunstmusea ter wereld dat lange tijd eigendom was van de familie Medici.


Ook Vespucci leefde in de tijd van Adrianus en Karel en is geboren en getogen in Florence. Na zijn opleiding trad hij in dienst bij de familie De' Medici waar hij bankier werd. In 1492 werd hij naar Sevilla gestuurd om de economische zaken van de de' Medici te regelen, omdat deze familie ook de ontdekkingsreizen van Columbus financierde. Als bankier raakte Vespucci betrokken bij alle grote expedities naar de Nieuwe Wereld waarvoor hij grote belangstelling had. Hij besloot zijn functie neer te leggen en zelf ontdekkingsreiziger te worden.


In die tijd gingen er stemmen op dat het gebied dat Columbus had ontdekt, niet Azië was, zoals Columbus tot zijn dood vol hield. Vespucci was een van de mensen die ervan overtuigd waren dat Columbus een compleet nieuw en onbekend continent had ontdekt. De belangrijkste reden achter zijn ontdekkingsreizen was dan ook opheldering brengen in deze kwestie. 


In 1499-1500 ondernam Vespucci een ontdekkingsreis in dienst van Spanje en bereikte de kust van Zuid-Amerika, Vespucci scheidde zich van de rest van de vloot en voer naar het zuidoosten. Hij bereikte een brede golf, waarschijnlijk de monding van de Amazone, die hij Santa Maria noemde. Hij voer door, mogelijk tot aan Cabo São Roque, keerde toen om en volgde de kust in noordwestelijke richting naar de Golf van Venezuela. Bij Hispaniola voegde hij zich weer bij zijn vloot en keerde terug naar Spanje.


Na zijn terugkeer besloot de Spaanse koning echter geen tweede expeditie te starten en Vespucci "liep over" naar de Portugezen. In 1501-1502 voer hij opnieuw naar Zuid-Amerika en volgde de Braziliaanse kust ten zuiden van Cabo São Roque. Vespucci beweerde dat hij tot 52 ° S kwam, wat betekent dat hij Patagonië zou hebben ontdekt, maar hedendaagse experts vermoeden dat hij niet verder kwam dan Cabo Frio op 23 ° S. Hij maakt een tweede reis in dienst van de Portugezen in 1503-1504 naar hetzelfde gebied, waar Vespucci een handelspost vestigde om handel te drijven in brazilwood, een rode houtsoort waaruit verf kon worden gemaakt.


Vespucci schreef brieven over de nieuwe wereld die hij had ontdekt waarin hij de vruchtbaarheid en schoonheid van het continent prees. Er was veel belangstelling voor deze brieven waardoor Europeanen ontdekten dat wat in het westen was ontdekt geen geïsoleerde eilanden of een deel van Indië waren, maar een compleet 'Nieuwe Wereld'. Deze term is van Vespucci zelf, een van zijn brieven was getiteld Mundus Novus. Deze brieven waren voor de Duitse cartograaf Martin Waldseemüller aanleiding om het ontdekte land naar Vespucci te noemen op zijn kaart Universalis Cosmographiae in 1507. Dit voorstel vond ingang bij cartografen en op een kaart van Mercator, gepubliceerd in 1538, vinden we Terra Americi of Amerika als naam voor het hele continent, inclusief Noord-Amerika.

Wat een bijzondere tijd is dat geweest! En waar het geld van De' Medici al niet toe heeft geleid!



Geen opmerkingen: