maandag 2 augustus 2021

Dag 82, tegen de bult op naar Cortona

De tocht gaat verder van Arezzo via Olmo, Il Matti, Policiano, Rigutino, Misericordia, La Nave, Motecchio en Tavernelle naar Cortona. 



Omdat het vandaag wat koeler is, het kwik komt niet boven de 32 graden uit, maak ik een flinke etappe van 31 kilometer, in één ruk van Arezzo naar Cortona.

Als ik om 7 uur in de ochtend vertrek is het al 26 graden, maar af en toe is het bewolkt en pas na 2 uur 's middags is het 31 graden. Best warm, maar ik ben er inmiddels een beetje aan gewend.



Hier kijken ze niet op een verkeersbord meer of minder

Cortona is ook zo'n oude Etruskische stad, gelegen op de top van een berg zodat ik op het einde een klim van 250 meter mag maken. Mij is verteld dat deze strategische locatie op de top van een berg handig is om de vijand te zien aankomen. Maar ik denk dat er een andere strategie achter zit. Een vijand die aanvalt is al uitgeput als hij de top bereikt, een duwtje is genoeg om hem om te doen vallen. Zelden heb ik mijn etappe biertje zo terecht verdiend als vandaag, ik heb er zelfs twee genomen.



Zo steil zijn de straten, kilometers lang!

Ook in Cortona gaat elke straat omhoog, of omlaag als je je omdraait!


De streek die ik de afgelopen dagen heb doorkruist is het wijnbouwgebied van de Chianti. In de jaren zestig namen ze het hier niet al te serieus met de kwaliteit, Chianti van mindere kwaliteit werd gebotteld in mooie mandflessen en naar Nederland gestuurd, waar net de pizzeria's op kwamen zetten. Zo werd de Chianti synoniem met slechte wijn. Maar sindsdien is er veel veranderd, nu hebben de wijnen, vaak afgevuld in gewone wijnflessen, een sterk verbeterde kwaliteit. Sinds eind jaren 90 kunnen de betere Chianti's zelfs het DOCG Chianti Superior predikaat krijgen.



In 1840 bepaalde Baron Bettino Ricasoli de samenstelling van de Chianti. Zijn bedoeling was om een mooie rode, frisse en makkelijk drinkbare wijn te creëren. Volgens de door Ricasoli opgestelde regels moest de Chianti uit 70% rode sangiovese-druiven en 30% witte druivenrassen bestaan. De huidige Chianti wordt nog steeds grotendeels gemaakt van Sangiovese-druiven, met toevoegingen van witte druiven die per wijnmaker verschillen, zoals de malvasia bianca en de trebbiano toscano, allemaal originele druivensoorten van deze regio. De laatste tijd wordt er vaak ook een deel Merlotdruiven  toegevoegd, waardoor de Chianti nog soepeler wordt door de afwezigheid van zuren en tannines in de Merlotdruif. Ik heb al een paar mooie Chianti's geproefd, lekker hoor!


Uitzicht vanuit mijn slaapkamer

Ik slaap vannacht in een klooster met uitzicht op de San Francesco-kerk, beide gebouwd tussen 1243-1248 door Elias van Cortona, een vriend van Franciscus van Assisi. Voordat Franciscus monnik werd, ging hij op kruistocht met Elias. Later was Elias een van zijn eerste volgelingen. Leuk om zo'n twaalfde-eeuwse omgeving in je op te nemen, Cortona straalt nog steeds die sfeer uit met veel steile paadjes en trappen.


Bloem van de dag:  

Beest van de dag:

Boom van de dag:

)

Beeld van de dag:



1 opmerking:

Unknown zei

Leuk om te lezen Ad! Rome nadert nu snel, succes nog met de ‘eindsprint’!

Groet,

Leander