maandag 9 augustus 2021

Dag 89, vroeg op, naar Terni

De tocht gaat verder, ik vertrek om 6 uur 's ochtends uit Spoleto en begin meteen aan een gestage klim van 350 meter over de Passo della Somma met een hoogte van 680 meter. Om half negen sta ik al op het hoogste punt. Vervolgens loop ik via Strettura en Molinacio naar Terni. Een afstand van 27 kilometer, ik kom om 13:00 uur aan bij mijn hotel met een temperatuur van 34 graden. Eerst maar eens een siësta nemen.



Tijdens mijn pelgrimstocht heb ik veel landschappen doorkruist. Opvallend is dat de Mens alom uitdrukkelijk aanwezig is, oorspronkelijke natuur is helaas nergens nog te vinden. De mens heeft de wereld omgevormd tot zijn domicilie en voorzien van de nodige infrastructuur, daarbij is de natuur ondergeschikt en staat onder druk. Ik heb veel mooie voorbeelden van natuurbehoudprojecten gezien, wat een stap in de goede richting is. Maar op veel meer plekken is het een puinhoop. Italië spant de kroon, maar ook in andere landen is het fnuikend om te zien hoeveel troep er overal neer geflikkerd wordt. De wegwerpcultuur zit diep geworteld in de mens. Naast sigarettenpeuken, flesjes, blikjes, plastic zakjes en allerlei verpakkingsmateriaal is er een nieuw artikel toegevoegd om te laten rondslingeren, het mondkapje. Het is goed dat er nu Europese wetten worden gemaakt op het gebied van verpakkingen en dat plastic steeds meer verboden wordt. Dit probleem moet echt op Europees niveau worden aangepakt. Nu nog Europees breed statiegeld invoeren op flessen, blikjes en mondkapjes.




Natuurlijk hebben de boeren ook een grote invloed op het landschap. Maar ik ben van mening dat ze niet verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor het milieu. Zij produceren gewoon waar mensen om vragen en omdat ze de kost willen verdienen, is de natuur vaak secundair. Dus ook op dit gebied zal Europese wetgeving nodig zijn, want als je het aan de individuele mensen overlaat om hun consumentengedrag te verbeteren dan wordt het niks, dat zie je aan de rotzooi die langs de weg ligt. Dat doet niemand, maar het ligt er!








Hoeveel liters zweet zou ik tijdens deze tocht hebben getranspireerd? Dat volume zou ik graag bij elkaar willen zien, dat moeten emmers vol zijn. Ik drink liters water, koffie en fruitsapjes op een dag, mijn bidons alleen is al 1,2 liter per dag en elke keer als ik aanleg klok ik minstens een halve liter koud water weg, soms wel een liter. Ook de etappe biertjes eindigen 's nachts in zweet. Mijn vaste ritueel na aankomst is dan ook een wasje doen. Maar ook mijn Wheelie gaat plakken van het zweet, ik moet hem om de paar dagen afsoppen, de heupband met tasjes gaat dan mee in het wasje.


Bloem van de dag:  


Beest van de dag:

Beeld van de dag:



Geen opmerkingen: