woensdag 4 augustus 2021

Dag 84, en doorrrrr… naar Perugia




En weer gaat de tocht verder van Passignano sul Trasimeno, via Torricella, Magione en Terrioli naar Perugia. Ik kies ervoor om het grootste deel van de reis langs autowegen te lopen, zodat ik de reis kan inkorten van 31 naar 26 kilometer. Ik sta om 6 uur op, neem een douche, breek mijn kampement op en om 7 uur sta ik in de startblokken. Het is dan 16 graden, heerlijk fris. Als ik om 4 uur in Perugia aankom is het 30 graden. De laatste kilometers maak ik een klim van 200 meter, wat bij deze temperatuur nog net te doen is.


Gewoon midden op de weg parkeren voor een snel ontbijt!



Ik vertrek zonder ontbijt want ook Italianen ontbijten nooit thuis. Op weg naar hun werk stoppen ze allemaal even bij de lokale koffiebar voor een espresso machiato en een brioche gevuld met marmalata. Er gaat altijd suiker in de koffie want Italianen zijn echte zoetekauwen. In plaats van een brioche kun je ook een zoete pruimen- of abrikozencake nemen. Meestal staan er wel wat pannini's met sla, vlees en kaas in een hoekje, maar daar is weinig vraag naar als je niet op een toeristische locatie zit.



In Italië doen ze niet aan ruimtelijke ordening en infrastructuur. Veel wegen en bruggen hebben onderhoud nodig maar alleen het meest noodzakelijke wordt uitgevoerd, alles is vies en vuil. De planologen en verkeerskundigen hebben nog nooit nagedacht over ruimte voor fietsers en voetgangers. Dat betekent dat een klim naar Perugia fysiek net zo zwaar is als een klim in de bergen, je moet steeds je plek vinden in de verkeerschaos waar ik er niet onderuit kom om tussen de auto's door te lopen en de weg over te steken. Het grootste risico voor een pelgrim is niet de Corona pandemie maar een verkeersongeval.


Als er een trottoir is wordt dat gebruikt voor het parkeren van auto’s 


Gaten in de rijweg worden meestal nog gerepareerd, maar als de ruimte niet nodig is voor auto’s, dan blijft het gat ongemoeid. Fiets- en wandelpaden zijn ook handig voor het plaatsen van paaltjes, vaak moet ik vanwege een paal of boom over de rijbaan tussen de auto’s door. Het is echt triest. Maar hey, wie gaat er nou lopen als je in een auto met airconditioning kunt stappen? In Italië lopen alleen arme mensen en arbeidsmigranten.

Bloem van de dag:  

Beeld van de dag:


Geen opmerkingen: