donderdag 12 augustus 2021

Dag 92, de laatste loodjes, naar Rignano Flaminio

Vandaag gaat de tocht verder, van Sassacci via Pian Paradiso naar Rignano Flaminio. Een wandeling van 21 kilometer naar een “casa in campagna”. Het huis ligt afgelegen en ik kan pas na 14:00 uur inchecken. Daarom loop ik het laatste uur bij een buitentemperatuur van 38 graden. Dus dat is boven mijn lichaamstemperatuur, een vreemde gewaarwording, ik zweet niet meer. Mijn huid is een beetje vochtig maar er parelen geen zweetdruppels meer van mijn hoofd, mijn armen en rug zijn niet meer kletsnat. Feitelijk is dar helemaal niet zo vreemd want mijn lichaam kan geen warmte meer afstaan aan de omgeving, omdat die warmer is dan ik van binnen ben. Gelukkig hoef ik maar een uurtje door deze hitte te lopen.

De laatste loodjes wegen het zwaarst zoals het spreekwoord zegt, en dat geldt ook voor mijn pelgrimstocht. Italië zucht onder een hittegolf die de naam Lucifer heeft gekregen en zal morgen op zijn hoogtepunt zijn. De afgelopen 3 maanden heb ik de weerbarstige natuur en haar weersextremen beter leren kennen. In mei en juni was het bovengemiddeld koud met veel regen en wind en heb ik een regenjas versleten. Ik heb in juli een nieuwe gekocht, maar heb hem sindsdien slechts enkele ogenblikken gedragen. Inmiddels is mijn huid gelooid door de zon, ik ben nog nooit zo gebruind geweest.



De natuur heeft een groot aanpassingsvermogen en bindt de strijd aan met de mensheid die een dominante rol inneemt. In die strijdt delft de mens het onderspit, de natuur is vele malen krachtiger. Als de mensheid zich niet gedraagt, maakt de natuur er korte metten mee.

Als pelgrim pas ik mij aan de natuur aan, ik sta 's morgens heel vroeg op want dan is het nog lekker fris en kan ik er nog echt van genieten. Als het 's middags heet is ga ik een paar uurtjes lekker slapen en zo ben ik in balans met de natuur. Dit is een heel eenvoudig voorbeeld, maar wij als mensheid zullen meer en meer moeten werken aan het balanceren van onze acties ten opzichte van de natuur. In sommige hotels heb ik een kamer met airco, die dingen maken vaak een vervelend geluid. Zo'n hotel is vaak een betonnen flat die van alle kanten de zon vangt. Als het even kan zet ik een airco uit want dat is een lapmiddel omdat met de constructie van het gebouw de natuur niet gerespecteerd is. Airconditioners zijn bovendien energievreters en volgens Timmermans is het juist de bedoeling om zuiniger met energie om te gaan.



Ik slaap vannacht alleen in dit huis dat al een jaar te koop staat. De vraagprijs is gedaald van 1,1 miljoen naar 750.000 euro. Inmiddels wordt het verhuurd als appartement. Dus als je een leuk huis zoekt in de afgelegen natuur, dan denk ik dat je nog wel een beetje kunt onderhandelen.

Dit huis heeft geen airconditioning, de eigenaresse gaf me een instructie hoe laat ik welke ramen moest openzetten om mijn kamer koel te houden. Bij het bouwen van dit huis is rekening gehouden met de natuur en is airconditioning niet nodig.


Bloem van de dag:  

Beesten van de dag:


Boom van de dag:



Geen opmerkingen: