zaterdag 14 augustus 2021

Dag 94, het is volbracht, Rome

Vandaag, 14 augustus 2021, loop ik de laatste 16 kilometers van mijn pelgrimstocht naar het graf van paus Adrianus. Ik ben 94 dagen onderweg geweest en heb meer dan 2.200 kilometers gelopen. 








De laatste kilometer gingen zonder enige moeite, ik was al om 10 uur bij het graf van Adrianus gearriveerd. Op zijn grafkist heeft Baldassare Peruzzi een levensgroot beeld van Adrianus gemaakt, hij ligt er ontspannen bij, zijn hoofd losjes ondersteund door zijn linkerhand, terwijl zijn pauselijke taken vermoeiend moeten zijn geweest. Zo voel ik me nu ook, elke dag opnieuw kilometers maken is vermoeiend, maar nu ik er ben voel ik me heel ontspannen en blij dat het volbracht is.


De Santa Maria dell'Anima-kerk is nu de nationale kerk voor Duitstalige katholieken, net zoals de Nederlanders de Friezenkerk hier in Rome hebben. Ik raakte aan de praat met de Duitse pfarrer (pastoor) van de Anima, Konrad Maria Bestle. Hij heeft ook de foto gemaakt van mij bij het graf van mijn naamgenoot.

Konrad Maria is goed op de hoogte van Adrianus leven, hij vertelde me enkele verhalen die ik nog niet kende. Adrianus was de eerste paus die namens de katholieke kerk zijn excuses aanbood aan de gelovigen, iets wat destijds ondenkbaar was, aangezien de paus onschendbaar is. De afgelopen jaren zijn er meer pausen geweest die hun excuses hebben gemaakt en terecht want er zijn wat misstanden recht te zetten.

Konrad Maria vertelde ook over zijn ontmoeting met paus Franciscus, hij vertelde hem dat hij de pfarrer is van de Santa Maria dell'Anima, dat zei Fransiscus niks, want er zijn wel 900 kerken in Rome. Maar toen hij vertelde dat Adrianus daar begraven ligt, ging er een lichtje branden bij Franciscus, hij wist ook dat Adrianus de eerste was die zich verontschuldigde voor het wangedrag van de kerk.


Er is nog veel meer te vertellen over Adrianus, maar dat verhaal komt morgen, eerst maar eens een lekker biertje en een avondje ontspannen, want morgen hoef ik niet meer aan de wandel!!!



Bloem van de dag:

Beesten van de dag:

Beeld van de dag:
De piëta van Lorenzo Lorenzotti, geïnspireerd door Michelangelo, te zien in de Anima.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Dikke Merci Ad voor je lezens- en kijkenswaardig blog over je voetreis naar Rome.
Het is/was een groot genoegen om te volgen.
Je schrijft best wel nuchter over de avonturen onderweg en dat is heerlijk. Pas de pathetique.
Nog veel plezier in die barokke bonboniere Rome.



Marleen Simons zei

Na een etappe-biertje mag er ook een pelgrimage-voltooid-biertje achteraan...
Diep respect en ik heb met veel plezier je verrichtingen gevolgd!