maandag 12 juli 2021

Dag 62, het wordt routine, naar Rivoli

Vandaag gaat de tocht verder van Avio via Borghetto, Ossenigo, Peri, Rivalta, Brentino Belluno en Preabocco naar Rivoli-Veronese. Een afstand van 25 kilometer met op het einde een klim van 100 meter. De temperatuur liep vandaag op tot 32 graden, dat is net iets te warm voor de slotklim, er is echt geen porie in mijn lichaam die niet zweet. Ik wist niet dat ik zoveel kon zweten.


Links de Adige, rechts de snelweg, het wordt krap in het dal!

Ik liep vandaag de provincie Sudtirol-Trentino uit en de provincie Verona binnen. Ik volg nog steeds in grote lijnen de Via Claudia Augusta, maar die is hier in Italië niet zo prominent gemarkeerd als in Duitsland en Oostenrijk. Ook loop ik al bijna twee weken langs de Adige die net na de Reschenpass als bergbeek begon en toen nog Etsch heette.



Inmiddels hebben de appelbomen definitief plaats gemaakt voor wijnstokken. Je ziet hier alleen nog maar druiven. Naast de mineralen uit de bodem krijgen de druiven ook nog andere middelen toegediend door de boer. Vandaag is een nieuwe week begonnen en het lijkt erop of alle boeren de spuit van stal hebben gehaald om hun wijnranken de volle laag te geven.








Wat is een boer nou zonder tractor, hij neemt hem ontzettend veel werk uit handen. Ze zijn ijzersterk en betrouwbaar. Boeren bouwen een relatie op met hun tractor. Het is een verlengstuk van hun “zijn”. En als het machien dan oud wordt en klaar is om gerecycled te worden, dan kan de boer er geen afstand van nemen!





Ik begin inmiddels een fijne routine te krijgen in het pelgrimeren. Elke dag vroeg op om zo vroeg mogelijk kilometers te maken in de koelte. Ik ben van 's ochtends tot 's avonds in de buitenlucht, veel meer dan in mijn werkzame leven waar ik minstens 8 uur per dag op kantoor doorbreng. Ik hou echt van dat buitenleven, een mens is niet voorbestemd om binnen te zijn. Wat is er mooier dan genieten van bloemen en vlinders en de natuur beleven. Die natuur is helaas niet meer te vergelijken met de omgeving van Karel en Adrianus. De wereld is nu dichtbevolkt en de landbouwactiviteiten zijn enorm toegenomen om alle wereldburgers te voeden. De gevolgen van deze opschaling ervaar ik duidelijk tijdens mijn wandeling. In Beieren liep ik eindeloos door akkers, in Sud-Tirol zag ik miljoenen appelbomen en nu loop ik voornamelijk tussen wijngaarden. Dat gebrek aan afwisseling maakt de tocht soms eentonig, als je in de volle zon tussen de wijngaarden loopt, is een boom die zijn schaduw op mijn pad werpt een dankbare afwisseling.


Mijn gevoel voor dimensies zoals hoogtes, temperaturen en afstanden is enorm aangescherpt. Vooral afstanden ervaar ik wonderbaarlijk anders dan in het gewone leven. Vanmorgen sprak ik een Oostenrijker met een E-bike die 200 kilometer per dag fietst, hij fietste gisteren over de Reschenpass. Daar was ik twee weken geleden en dat doet hij in een dag! 

Te voet is Rome veel verder weg dan ik me ooit had kunnen voorstellen. Het looptempo hoort niet meer bij deze moderne snelle wereld en ook ik moet eraan wennen. Ik heb een karakter dat altijd vooruit wil, dus ik moet enorm wennen aan deze traagheid. Maar ondertussen, na 60 dagen wandelen merk ik dat deze nieuwe routine me langzaamaan goed doet, gewoon elke dag opstaan ​​en lekker een stuk gaan lopen!

Want waarom doe ik dit? Buitenstaanders verwachten dat zo'n pelgrimstocht bedoeld is om tot inkeer te komen, om jezelf te herontdekken, antwoorden te vinden op levensvragen. Dat is best een lastige opgave, jezelf herontdekken.

Ik moet toegeven dat ik daar maar weinig mee bezig ben. Meestal is het gewoon gaan met die benenwagen. Maar op lange saaie stukken kom ik regelmatig toch aan deze levensvragen toe, de belangrijkste is; wat ga ik doen met het laatste deel van mijn leven? Heftig hé, zo'n vraag. Allerlei antwoorden spoken door mijn hoofd, ik ben niet van plan om het zomaar op me af te laten komen, ik wil er zelf vorm aan geven. Ga ik me toeleggen op fotografie waar ik een passie voor heb? Maar ik heb ook gemerkt hoe leuk ik het vindt om in de geschiedenis duiken om te proberen te begrijpen hoe de wereld zich heeft gevormd tot waar we nu zijn. Dus misschien moet ik geschiedenis gaan studeren? Dit soort vragen spoken door mijn hoofd en laten niet meer los, gelukkig heb ik nog 30 dagen om hierover na te denken.


Bloem van de dag:

Oleander, deze niet vorstbestendige struik zie ik steeds vaker 

Beest van de dag:




zondag 11 juli 2021

Dag 61, door de warmte naar Avio

Vandaag gaat de tocht verder van Isera via Rovereto, Serravalle Al'adige, Chizolla, Viletta, Pilcante en Sabbionara naar Avio.


Een wandeling van 25 kilometer zonder noemenswaardige hoogteverschillen. Met wat pauzes doe ik er zeven uur over. De temperatuur ging vandaag naar 31 graden. Een groot deel van de dag loop ik in de volle zon, mijn armen, benen en nek zijn al behoorlijk bruin. Maar na twee dagen zon merk ik dat mijn huid toch weer gaat verbranden. Morgen dus weer een zonnebrand smeren want ook morgen gaat het kwik boven de dertig uit.



Het is vandaag zondag en dat is duidelijk te merken, in ieder geval voor de middag, het is er uitzonderlijk druk met fietsers en wandelaars en de terrassen zitten al om 9 uur helemaal vol. 's Morgens is het heerlijk buiten, de zon schijnt en het is nog niet te warm. De Italianen maken daar gebruik van. In de middag is het voorbij met deze gezellige drukte. De zon staat nu hoog aan de hemel en de hitte is drukkend. De Italianen trekken zich terug in hun koele huizen. Ik loop stoïcijns verder!



Bloem van de dag:

Beest van de dag:


Beeld van de dag:



zaterdag 10 juli 2021

Dag 60, middeleeuwse kunstenares, naar Isera

Vandaag gaat de tocht verder van Trento via Besenello, Calliano, Nomi, Villa Lagarina en Rovereto naar Isera. Een wandeling van 27 kilometer met op het einde een klim van 150 meter. De temperatuur kwam vandaag niet boven de 31 graden, dat was prima te doen.



Het heeft me vaak verbaasd waarom alle beroemde schilders, beeldhouwers, componisten en andere kunstenaars mannen zijn, hebben vrouwen dan geen talent om kunstenaars te zijn? Daarom ben ik meteen getriggerd als een schilderij of beeldhouwwerk door een vrouw is gemaakt.

Gisteren liep ik door het Castello del Buonconsiglio toen mijn oog viel op een prachtig schilderij van Fede Galizia. Er hingen zelfs nog meer werken van vrouwelijke kunstenaars.

Vandaag ben ik in hun geschiedenis gedoken. Het blijkt dat er in de Middeleeuwen hier in Italië een kleine groep vrouwen was die beroemd waren in de schilderkunst. Zelfs in de eeuwen daarvoor waren vrouwen actief als schilders, maar ze slaagden er meestal niet in bekendheid te verwerven. Vrouwelijke kunstenaars werden in die tijd als amateurs gezien en werden dus niet voor hun werk betaald. Vaak waren het nonnen of edelvrouwen die zich aan de schilderkunst wijdden. Vrijwel zonder uitzondering waren zij de dochters van kunstenaars. Deze vrouwen werden enorm tegengehouden door de conventies van die tijd, ze slaagden er zelden in om uit de schaduw van vaders en broers te treden. Hoe goed ze ook waren, ze werden gewoon niet benaderd om belangrijke stukken te maken, zoals altaarstukken voor openbaar publiek.

De eerste stap voor dit handjevol vrouwen was het schilderen van kleine privéwerken en portretten. Vrouwen mochten geen naaktstudies doen om levensecht te leren schilderen, zoals in die tijd gebruikelijk was in de kunstopleiding.


Het schilderij dat me het meest trof was dit schilderij van Fede Galizia, de herrijzenis van Jezus met zijn vrouw Maria Magdalena als getuige. Het trof me enorm dat Fede juist met dit onderwerp al haar talent had aangewend om dit prachtige schilderij te maken. Ze moet een connectie hebben gevoeld met Maria Magdalena, die zo'n 300 jaar eerder vakkundig en volledig uit de Schrift was verwijderd door kerkleiders. Maar mondelinge tradities zijn sterk en in artistieke kringen bleef ze lange tijd een geliefd onderwerp als de belangrijkste apostel en geliefde echtgenote van Jezus.


Zelfportret Fede Galizia

Fede Galizia werd in 1578 in Trento geboren, maar verhuisde al snel met haar vader naar Milaan. Haar vader was een bekende miniatuur portretschilder en cartograaf en hij leerde zijn dochter het vak. Fede leerde snel en op twaalfjarige leeftijd werd ze al erkend als een begenadigd schilder. Historicus Paolo Morigia noemt haar in zijn publicatie "Nobilità di Milano" een van de meest opmerkelijke personen van die tijd. Fede bleef haar hele leven ongetrouwd en kon zich dus volledig aan haar talent wijden. Haar testament is gedateerd 21 juni 1630, ze stierf vermoedelijk aan de pest die destijds in Italië regeerde. Na haar dood verdween ze in de vergetelheid en pas de laatste jaren is er weer aandacht voor haar werk.

Fede Galizia kende het werk van Michelangelo en Raphael en was duidelijk door deze kunstenaars geïnspireerd. Naar alle waarschijnlijkheid werd ze ook beïnvloed door Caravaggio, die destijds furore maakte in Milaan.

Fede schilderde portretten, miniaturen en altaarstukken in opdracht, maar werd vooral gewaardeerd om haar gedetailleerde stillevens met heldere, levensechte kleuren. Er zijn 63 van haar werken bekend, waarvan 44 stillevens. Een van haar schilderijen, ondertekend in 1602, wordt beschouwd als het eerste gedateerde stilleven van een Italiaanse kunstenaar.


Fede schilderde vaak appels en ook daarin herken ik een verwijzing naar haar vrouw zijn. Eva werd door de slang verleid om van de verboden vrucht te eten. Toen verleidde Eva ook Adam om van de appel te eten en daarmee stortte ze de hele mensheid in zonde en ongeluk.

Fede laat zien dat ze die appel makkelijk kan weerstaan door de vrucht in al zijn pracht te vereeuwigen. Hoe symbolisch is haar werk voor haar leven als ongebonden vrouw? Wonderlijk mooi!


Bloem van de dag:

Beeld van de dag:

Martino Martini was een geleerde jezuïet uit Trento die pionierswerk verrichtte in Chinastudies. Van 1642 tot 1652 reisde hij door China en na zijn terugkeer drukte hij samen met de Amsterdammer Joan Blaeu de eerste Chinese kaarten in Europa.

vrijdag 9 juli 2021

Dag 59, pauze dag, Concilie van Trente

Vandaag ga ik niet wandelen maar blijf een dagje in Trento omdat van 1545 tot 1563 in deze stad het “Concilie van Trente” werd gehouden, ik wil ervaren of dat in deze stad nog leeft. De sfeer van deze stad is echt Italiaans, niemand spreekt hier Engels of Duits dus het is hard werken om me hier te redden.


Paleis van een kardinaal uit de tijd van het Concilie

Een heel rijtje kardinaals paleizen, geld speelde geen rol voor kardinalen


Vanmorgen heb ik eerst de uitrusting van mijn ontbijtgenoot bewonderd, met zijn lichtgewicht Carbon fiets reist hij in 5 dagen 150 kilometer van Oostenrijk naar het Iseomeer en zoekt daarbij de hoge bergen op, zijn hoogste punt was 2300 meter.

De mensheid streeft naar efficiëntie, als het makkelijk kan met minder inspanning, dan werken we keihard aan zo'n nieuwe ontwikkeling, in feite worden we gedreven door luiheid en gemakzucht.

Om grotere ontwikkelingen te kunnen realiseren is het handig om krachten te bundelen, mensen zijn van oudsher ingesteld om samen te werken. Ötzi heeft zijn bijl niet in zijn eentje gemaakt, hij heeft misschien de taxusboom uitgezocht en het handvat gemaakt, maar daarbij heeft hij ongetwijfeld veel kennis van anderen gebruikt. Dat geldt zeker voor het koperen lemmet, daar komt ontzettend veel kennis en arbeid bij kijken, de juiste koperhoudende gesteenten vinden en herkennen, ze los hakken, verbrijzelen en uit sorteren, en vervolgens de koperhoudende stukken in een oven verhitten tot 1100 graden. Dat bedenk je niet in je eentje en doe je niet alleen, daar is samenwerking voor nodig.

Maar dan duikt er een nieuw fenomeen op. Hoe bepalen we met een groep mensen wat we gaan doen, hoe we een nieuwe ontwikkeling aanpakken. Daarvoor moeten problemen worden opgelost. Welk probleem pakken we als eerste aan en hoe pakken we dat aan? Op zulke momenten staan leiders op. Zolang een groep de leider accepteert, is er niets aan de hand en kan er constructief aan oplossingen worden gewerkt om een stap dichter bij het doel te komen.

Maar leiderschap is niet vanzelfsprekend, niet elke leider wordt geaccepteerd. In de prehistorie was dit probleem eenvoudig op te lossen en heerste de wet van de sterkste, de sterkste man met de dikste knots legde gewoon zijn wil op aan de groep. Dit zie je nog terug bij een groep gorilla's waar de grootste 'zilverrug' de baas is.

Leiders worden gemakkelijker geaccepteerd zolang ze het groepsbelang laten prevaleren. Dit soort nobele leiders kunnen zeer effectief zijn. Maar helaas denken veel leiders vaak eerst aan zichzelf, gaat eigenbelang een rol spelen en daar zien we leiders vaak de fout in gaan.


Paus Leo X met zijn twee neven

Toen Adrianus tot paus werd gekozen, was het treurig gesteld met de kerkleiders. In die tijd naderde de renaissance zijn einde, waarmee een periode van ongekende welvaart en rijkdom werd afgesloten die zorgde voor de wedergeboorte van kunsten en letteren.

Zijn voorganger, paus Leo X, komt uit de welgestelde bankiersfamilie “de Medici”. Leo had het pauselijke ambt gekocht, het was hem vooral om de pracht en praal van de kerk te doen, en de daarbij behorende inkomsten daar wist hij ook wel raad mee. Hij was een van de laatste pausen uit de Renaissance en leidde een extravagant leven. Leo beleefde zijn tijd als een periode van ongestoorde rust en vooruitgang en was zich niet bewust van de wereldse ontwikkeling op de achtergrond. Leo's voorgangers waren geen goed voorbeeld voor hem. Met paus Paulus II deed het 'nepotisme' zijn intrede. Een kardinaal-nepa (Latijn: nepos = neef) was een kardinaal die werd bevorderd door een paus, die ofwel een oom ofwel een direct familielid was. Dit schepte voor Leo X de mogelijkheid om twee neven tot kardinalen te benoemen, Luigi di Rossi en Giulio de Medici. Maar er waren renaissancepausen die het nog erger maakten. Paus Sixtus IV, de initiator van de Sixtijnse Kapel, plunderde de pauselijke schatkist. Dit moest aangevuld worden met nieuwe middelen, hij wist kerkelijke ambten verkoopbaar te maken, (dit heet “Simonie”), waar later ook weer Leo X dankbaar gebruik van maakt. Hij verhoogde ook de premies van prebenden. Een prebende (van het Latijnse praebenda pars = te schenken deel) is het jaarinkomen van een geestelijke. De prebende moet worden opgebracht door een bisdom, parochies en kloosters. Het was gebruikelijk dat de kerkvorsten en heersers van een land de inkomsten van kloosters en bisdommen onder hun vrienden en familie verdeelden. Een geestelijke kon inkomsten putten uit verschillende bisdommen en kloosters en hoefde zijn ambt niet eens uit te voeren. Deze constructie werd een “Prebende sine cura” genoemd, Latijn voor “geld zonder (ziel)zorg”. Het Nederlandse woord sinecure komt hier vandaan. Sixtus schreef ook nieuwe aflaten uit. Dit alles riep veel weerstand op en was de voedingsbodem voor de reformatie van Maarten Luther.


Paus Paulus II, de uitvinder van Nepotisme

Maar we zijn er nog niet, paus Innocentius VIII keurde de vervolging van heksen goed met zijn bul “Summis desiderantes affectibus”. De bull beschreef in detail hoe de schuldigen moesten worden gevonden, hoe de processen moesten worden gevoerd en welke straffen moesten worden voltrokken. 

Paus Alexander VI of Rodrigo Borgia erkende zijn vier nog in leven zijnde kinderen Juan, Cesare, Joffre en Lucrezia, die hij rijkelijk bedeelde.


Paus Alexander VI ofwel Rodrigo Borgia

Paus Julius II wordt ook wel de oorlogspaus genoemd. Zijn doel was om het grotendeels verloren gebied van de pauselijke staten terug te winnen. Ook de wederopbouw van de stad Rome kreeg zijn volle aandacht en hij trok veel grote kunstenaars aan. En zo ging het maar door. 

Komen we terug bij paus Leo X, de voorganger van Adrianus. Hij was de tweede zoon van Lorenzo I de' Medici, een groot bankier uit Florence. Als een echte Medici hield Leo zich vooral bezig met de geldstromen van de Kerkelijke Staat en de verdere bouw van de Sint-Pietersbasiliek. Tot Maarten Luther zijn 95 stellingen aan de deur van de slotkerk in Wittenberg spijkerde. Leo reageerde met de bul "Decet Romanum Pontificem" waarmee hij Luther excommuniceerde. In hechte gemeenschappen is er geen grotere straf dan iemand uit de gemeenschap te verstoten. Maar Leo was zich niet bewust van de reikwijdte van Luthers aanklacht, Luther had een nieuwe grote groep volgelingen die zich achter hem scharen.

Toen werd Adrianus onverwacht tot paus benoemd in het conclaaf. Als zuinige Nederlander ging hij voortvarend aan de slag om de kerk te bevrijden van zijn geldzucht, een beetje zoals paus Franciscus dat nu doet. Franciscus heeft de corrupte kardinaal Angelo Becciu aangeklaagd en hem ontslagen uit zijn functie als hoofd van de Vaticaanse bank. 

De nieuwe koers van Adrianus werd slecht ontvangen in Rome, alle geldstromen droogden op, binnen twee jaar werd hij vergiftigd zodat er weer een echte Roomse paus kon worden benoemd. Dit keer koos het conclaaf de neef van Leo X, Giulio de Medici, die zijn kardinaalsmuts had verworven door middel van nepotisme. Hij noemde zichzelf paus Clemens VII. Hij is de paus die Karel V tot keizer kroonde.


Paus Clemens VII

Clemens VII is grotendeels verantwoordelijk voor het succes van Maarten Luther met zijn Reformatie, door zijn afwachtende houding en zijn weigering om op verzoek van keizer Karel een concilie bijeen te roepen verknoeide de paus de mogelijkheid tot verzoening tussen de katholieken en de protestanten. Maar ook zijn reactie op de scheiding van Hendrik VIII van Engeland was erg onhandig, ook Hendrik werd door hem geëxcommuniceerd waardoor de Anglicaanse Kerk zich afscheidde van de Rooms katholieke kerk. Hij toonde evenmin sympathie voor de hervormingsbewegingen die binnen de Kerk al actief waren, en die later zouden leiden tot de oprichting van religieuze orden als de jezuïeten, ursulinen en kapucijnen. De grootste organisatie ter wereld werd snel kleiner onder de leiding van Clemens VII.

De druk tot verandering en hervorming kwam uiteindelijk voornamelijk van keizer Karel V. Hij dwong de opvolger van Clemens, paus Paulus III, tot het Concilie van Trente. 



De kerk Santa Maria Maggiore nu, waar een aantal sessies van het concilie plaatsvonden

Het kerkelijk Concilie van Trente verliep tergend traag en had drie zittingsperioden: 1545-1547, 1551-1552 en 1562-1563, onder drie verschillende pausen. Het had tot doel de misstanden en misbruiken binnen de Katholieke Kerk aan te pakken. Ook moest er duidelijkheid komen over de verschillende geloofspunten die door de protestanten werden betwist. Het concilie vond met opzet zo noordelijk in Italië plaats om calvinistische en lutherse waarnemers in staat te stellen aanwezig te zijn, zij waren uitgenodigd maar lieten verstek gaan. 

De focus lag op verdieping en verinnerlijking, het correct formuleren van theologische opvattingen (met nadruk op het absolute gezag van de paus) en het bepalen van de houding ten opzichte van de Reformatie. Ten slotte was het doel van het concilie om de rol van de kerk als groot civilisator en wetgever te benadrukken. Het formuleerde de opvattingen en dogma's die voortaan de inhoud van het katholieke geloof zouden vormen. Een geloofsdogma (Latijn: dogma fidei) staat voor wat overal, altijd en door iedereen moet worden geloofd ('quod ubique, quod semper, quod ab omnibus creditum est'.

Afsluitende sessie in 1563 met meer dan 250 kardinalen

Het Concilie bepaalde dat Christus volledig aanwezig is in zowel het gewijde brood als de gewijde wijn in de Eucharistie, maar liet de praktische beslissing over aan de paus of de kelk al dan niet aan de leken moest worden toegekend. Het definieerde de mis als een echt offer van gelovigen. Het deed leerstellige uitspraken over heilige wijdingen, huwelijk, vagevuur, aflaten en de verering van heiligen met afbeeldingen en relikwieën. Het vaardigde hervormingsdecreten uit over de kerkelijke moraal en de oprichting van seminaries.

De nieuwe paus Pius IV bevestigde de decreten van het concilie in 1564 en publiceerde een samenvatting van zijn leerstellige verklaringen; naleving van disciplinaire beslissingen werd opgelegd door sancties. In korte tijd verscheen de Catechismus van Trente, het missaal en het brevier werden herzien en uiteindelijk werd een herziene versie van de Bijbel gepubliceerd. Tegen het einde van de eeuw waren veel van de misbruiken die de protestantse Reformatie hadden aangewakkerd verdwenen en had de rooms-katholieke kerk veel van haar volgelingen in Europa teruggewonnen. Het concilie slaagde er echter niet in de scheur te herstellen die de westerse christelijke kerk opgelopen had.

Zo, ik bracht weer een hele dag door in de Middeleeuwen, wat een wonderlijke tijd was dat. De katholieke kerk stond op omvallen, de gelovigen waren klaar met hun kerkleiders en liepen massaal over naar de protestanten. Hoe kreeg die oeroude Rooms katholieke organisatie het toch voor elkaar om weer overeind te krabbelen? Dat begrijp ik nog steeds niet maar heb vandaag wel een idee gekregen hoe ze dat aangepakt hebben.

De gastheer van dit concilie was Bernardo Clesio, de prins-bisschop van het prinsbisdom Trent, nu Trentino. Later werd hij kardinaal en kanselier van keizer Ferdinand I, de jongere broer en opvolger van keizer Karel V.


Bernardo leverde een belangrijke bijdrage aan de organisatie van het Concilie van Trente, door Trento op de schop te nemen met enorm verfraaiingen tot gevolg. Hij gaf opdracht tot de herbouw van de kerk van Santa Maria Maggiore, breidde het Castello del Buonconsiglio uit en riep renaissancekunstenaars op om kerken en paleizen te decoreren. Vandaag bezocht ik zijn domicilie, het Castello del Buonconsiglio, waarvan hier een klein fotoverslag;








donderdag 8 juli 2021

Dag 58, bergaf, steil naar beneden, naar Trento





Vandaag gaat de tocht verder van Faedo via San Michele all'Adige, Nave San Rocco, Zambana en Lavis naar Trento. Een afstand van 26 kilometer met meteen een stevige afdaling.  


Het weer blijft onbestendig, vannacht hevig onweer gehad en vanavond weer en nu met hagel. Het was vandaag broeierig warm met temperaturen tot 28 graden. 

Echt weer om de wandeling af te sluiten met een etappe biertje, een Corona, want Italië spant de kroon hoe makkelijk ze hier met Corona omgaan. Er is nog wel iets van een mondkapjes doctrine, maar je hoeft je nergens te registreren of te bewijzen dat je gevaccineerd bent. 

Vanmiddag had ik een wonderlijke ontmoeting met een Italiaan die met net zo’n karretje zoals ik heb de Camino gelopen heeft in drie jaar tijd, het eerste jaar over de Alpen van Bolzano naar Geneva, tweede jaar door zuid Frankrijk naar Lourdes, derde jaar door noord Spanje naar Santiago. Mijn Italiaans is marginaal, hij sprak amper Duits of Engels, dus dat werd een gesprek met handen en voeten. Maar als je de tijd neemt dan begrijp je elkaar prima. Hij wenste me een bon camino en ik bedankte hem voor het leuke gesprek. 

Terwijl ik geniet van mijn etappe biertje raak ik aan de praat met een Duitse dame die in haar eentje met hond per fiets op weg is naar het Iseomeer. Ze fietst met een enorme elektrische bakfiets waar hond en kampeeruitrusting in past. Haar droom is om over een paar jaar een jaar lang te gaan fietsen, van Duitsland, via Oostenrijk, Slovenië, Kroatië, Montenegro en Albanië naar Griekenland en dan van eiland naar eiland. De terugreis moet ze nog bedenken. Ze reist het liefst alleen, met hond, om gemakkelijk met andere mensen in contact te komen. Het was erg leuk om met deze ondernemende dame ervaringen uit te wisselen. 


Bloem van de dag:


Beest van de dag:


Beeld van de dag: