zaterdag 5 juni 2021

Dag 25, op de koffie, naar Tauberbischofsheim

De wandeling gaat verder van Steinfurt via Schweinberg, Weikerstetten en Königheim naar Tauberbischofsheim. Het is een wandeling van slechts 18 kilometer, 100 meter klimmen en 300 meter dalen dus dat is een makkie. Ik loop de stad binnen in een onweersbui en loop recht af op Pension “am Stein”. Er is nog een kamertje vrij dus de keuze is snel gemaakt.




In Tauberbischofsheim haak ik in op de Romantische Strasse, een toeristische route die een groot aantal middeleeuwse stadjes met elkaar verbindt. Dit stadje dankt zijn naam aan bisschop Bonifatius, een Engelse missionaris die zich ten doel stelde om alle Germanen te bekeren. Hij heeft dat uiteindelijk in Dokkum met de dood moeten bekopen, de bijbel die hij boven zijn hoofd hield bood onvoldoende bescherming. Voordat hij de friezen probeerde te bekeren, was zijn werkgebied hier in Duitsland waar hij in 735 een nonnenklooster stichtte en ook een tijdje woonde, vandaar de naam van dit oeroude stadje.


Een van Bonifatius' trucs was om heilige bomen om te hakken die door de Germanen werden vereerd.

 


Vanmiddag werd ik uitgenodigd door een paar imkers die op hun erf bezig waren en juist gingen koffiezetten. Ze hadden gezien dat ik ook wel koffie lustte, maar waren ook nieuwsgierig. De imkers hadden hun terrein omgetoverd tot wat in hun ogen het paradijs is en waren zeer gastvrij, maar als ik een stoel wilde, moest ik die zelf achter op het terrein bij de vuurplaats zoeken. De mannen waren erg relaxed, totdat het over politiek ging met Corona en milieu. Toen kwamen de frustraties los.

Ze wilde in detail weten hoe ik mijn reis aanpak en vonden het prima dat ik een foto van hen maakte voor mijn blog



Ook vandaag weer devotie op elke straathoek!






vrijdag 4 juni 2021

Dag 24, katholiek Beieren, naar Steinfurt

De wandeling gaat verder van Großheubach via Miltenberg, Eichenbühl, Pfohlbach en Riedern naar Steinfurt. We verlaten de rivier de Main en volgen vandaag de vallei van de beek “Erf”. Aan het einde van deze 24 kilometer lange dagtocht klim ik 130 meter naar Steinfurt, dat op een plateau ligt. De totale hoogtestijging vandaag is 250 meter.




Steeds vaker zet ik de Outdooractive app op fietsen, zet ik hem op “hiken” dan word ik iets te enthousiast elke heuvel opgestuurd. In de fietsmodus laat ik de app een route bepalen en vervolgens bestudeer ik de route op de kaart om alternatieve mooiere paden te kiezen. Dat gaat meestal goed omdat de app bijna alle paden laat zien die ik ook in de echte wereld kan vaststellen. Maar de app weet niet of een pad is afgesloten. Mijn teleurstelling was groot toen ik op een van mijn alternatieven bij een poort aankwam over de volle breedte van de weg, ik kon er niet langs af en moest 2 kilometer terug, dus vandaag kom ik toch weer aan 28 kilometer. Samen met die 250 meter klimmen kan ik dat inmiddels makkelijk aan, zelfs ondanks de buien vanmiddag. Die regen was eigenlijk best lekker, want vanmorgen was het benauwd warm en 27 graden. Dan frist zo'n bui lekker op, de temperatuur zakte naar 22 graden, lekker temperatuurtje. Een regenjas had ik niet nodig want of je nu nat wordt van de regen of van het zweet, dat maakt niet uit.


Steil pad, m'n bril beslaat er van

Ik ben aangekomen in Frankenland, onderdeel van de Vrijstaat Beieren, en dat is niet onopgemerkt gebleven. Het viel me al snel op dat ze hier van de Mariaverering zijn. Overal zie je Madonna's; in de muren van huizen, in grotten in tuinen, in kapellen in de velden of in de bossen, dus ze moeten hier wel katholiek zijn. 





Gaan we even terug naar de middeleeuwen. De hertog van Beieren stond aanvankelijk welwillend tegenover de ideeën van Maarten Luther. Maar er was Karel veel aan gelegen om zijn Heilige Roomse Rijk bij elkaar te houden, dus begon hij samen met Adrianus de Contra Reformatie. Tijdens het pontificaat van Adrianus, werden pauselijke gezanten naar de Rijksdag te Neurenberg gestuurd met de opdracht de misstanden in de kerk te erkennen. Adrianus maakte een start met katholieke hervormingen en wist zo hij samen met Karel Beieren te behouden. De Hertog van Beieren verklaarde trouw te blijven aan het “oude geloof”. 

Hertog Ludwig X von Bayern 1495-1595


De Vrijstaat Beieren heeft in Duitsland nog steeds de meeste rooms-katholieken onder haar inwoners. Meer dan vijftig procent is katholiek en dat merk je meteen. Hier wordt veel soepeler omgegaan met de Corona regels, natuurlijk houden mensen afstand en dragen mondkapjes maar niemand vraagt ​​om bewijs van Corona testen, nergens hoef ik papieren in te vullen met email, telefoonnummer, adres, geboortedatum enzovoorts waar ik tot nu toe nooit onderuit kwam. Je merkt meteen het verschil in de omgang met regels. Dat doen ze hier op hun eigen manier, zoals katholieken dat gewend zijn.




donderdag 3 juni 2021

Dag 23, Rustdag, macht; toen en nu!

Vandaag nam ik mijn tweede rustdag, even pas op de plaats, tijd voor een relaxte wandeling langs de Main zonder bagage. Ik heb ook de tijd genomen om het verhaal over “macht; toen en nu” uit te werken, want er zijn grote verschillen maar ook opmerkelijke overeenkomsten.

We leven nu in een democratie, een Grieks woord dat letterlijk "volksheerschappij" betekent. In deze bestuursvorm is de wil van het volk de bron van de uitoefening van macht en is de macht netjes gescheiden in drie pijlers: de wetgevende macht die wetten maakt, een uitvoerende macht die het dagelijks bestuur van de staat uitoefent volgens de wet en een rechterlijke macht die deze uitvoering toetst aan de wet. Hierdoor kunnen gewone burgers machtige sigarettenfabrikanten of oliemaatschappijen aanklagen en in toenemende mate worden dergelijke rechtszaken gewonnen door burgers die aantonen dat deze machtige organisaties hen schade berokkenen.


Pieter Omtzigt zet zich af tegen een gebrek aan tegenmacht, Mirjam Vissers.


Hoe anders was dat in de tijd van Karel en Adrianus, toen ze een feodaal systeem ofwel leenstelsel hadden waarin alle gronden in bezit waren van de keizer. Deze grondgebieden waren verworven door strijd en oorlog. Karel beleende zijn grond aan horige boeren en lijfeigenen die in ruil daarvoor een deel van de opbrengst in natura aan de leenheer moesten afstaan. Omdat Karel niet zijn hele rijk op deze manier kon beheersen, maakte hij gebruik van de adel en de bisschoppen die in naam van de keizer grote gebieden bestuurden en de inkomsten zo organiseerden dat het aan het keizerlijk hof aan niets ontbrak. In ruil daarvoor gaf de keizer ook iets terug aan zijn onderdanen, hij verzekerde hun rechtszekerheid en veiligheid en bood een vorm van sociale zekerheid. Ook de kerk speelde daar een grote rol in.


Intocht van Karel V in Antwerpen door Hans Makart


Het leven in de middeleeuwen was geen pretje, mensen leefden in constante crisis. Vanaf 1430 was de Kleine IJstijd aangebroken. Winters met veel sneeuw en ijs begonnen al in november en duurden tot maart of april. Er zijn prachtige schilderijen gemaakt van deze winters, maar in werkelijkheid hadden mensen de grootste moeite om in leven te blijven. Ook de zomers waren wispelturig en stormachtig, met als gevolg veel mislukte oogsten. Daarnaast stak regelmatig de pestepidemie de kop op en werden de mensen om de haverklap in een oorlog meegesleurd. Nee het leven was zeker geen pretje, de mensen waren achterdochtig en er was een heropleving van oude Germaanse gebruiken en bijgeloof waarin tovenarij en zwarte magie een grote rol speelden. Er ontstond steeds meer verzet tegen de autoriteiten.


Hendrick Avercamp, 1585 - 1634

Pieter Bruegel de Jonge, 1564 - 1638


Nu moesten de vorst en de kerk in actie komen. Waar de kerk van Rome altijd het monopolie op religie had, kregen ze steeds meer last van Maarten Luther en zijn reformatie. Het Heilige Roomse Kerk wilde laten zien dat ze het best toegerust waren om het kwaad te benoemen en uit te bannen. Daartoe had de Kerk de Inquisitie opgericht, een speciale rechtbank die belast is met de opsporing van, het onderzoek naar en het opleggen van straffen aan ongelovigen en andersgelovigen, aangeduid met de verzamelterm ketters. In elk bisdom werd een inquisiteur, zeg maar een kerkelijke opperrechter, aangesteld om toezicht te houden op de juiste aanpak van ketterij.


Paus met grootinquisiteur, Jean-Paul Leurens


In het gebied waar ik momenteel doorheen loop was Heinrich Kramer inquisiteur, hij zag een duidelijk verband tussen ketterij en hekserij. Met het schrijven van het boek Malleus Maleficarum, beter bekend als de heksenhamer, werd hij de grootste heksenvervolger aller tijden. 


Malleus maleficarum, zevende editie 1520 Keulen


In zijn boek beschrijft hij hekserij als een nieuwe list van de duivel, die de wereld snel wilde veroveren voordat deze ten onder zou gaan. Daarom had hij een nieuwe ketterij gezaaid, erger dan alle andere: die van de hekserij. De heksen hadden een verbond met de duivel gesloten en zouden gemeenschap met hem hebben. Heinrich hamert er nogal op dat heksen wel degelijk bestaan, want veel gelovigen zetten hun vraagtekens bij het bestaan van heksen en magie. De Malleus Maleficarum stelt dan ook zeer beslist, dat het twijfelen aan hekserij gelijkstaat aan ketterij en als zodanig vervolgd zal worden.

In de Malleus maleficarum werd gewaarschuwd tegen de vrouw als het grootste gevaar. De vrouw zou van nature slecht, zwak en inferieur zijn. Bovendien zou zij ongelovig, eerzuchtig, wraakzuchtig, heerszuchtig en hebzuchtig zijn. Ondanks haar uiterlijke aantrekkelijkheid, was het raadzaam om bij haar uit de buurt te blijven, want ze zou een onverzadigbare vleselijke begeerte hebben. Verder beschrijft Heinrich de magische praktijken die heksen erop nahouden: vliegen, gemeenschap met de duivel, gedaanteverwisselingen en schade door toveren zoals het uitlokken van noodweer, misoogsten en ziekten, maar ook van impotentie.


Heksenpraktijk, David Teniers II


Maar het boek was ook bedoeld als een handleiding voor heksenprocessen, met gedetailleerde instructies voor het uitvoeren van de processen en executies. Na 1560 ontstonden de grootste heksenvervolgingen. De mensen waren angstig en geloofden dat er overal heksen waren en dat ze op het punt stonden het land over te nemen. De geestelijkheid predikte hel en verdoemenis in de hoop mensen op het rechte pad te brengen en achter hun geloof te houden. Er was grote angst voor zonde, duivel en hel. Inquisiteurs werden op pad gestuurd en gelastten in elke plaats de inwoners om verdachte personen aan te geven, dat kon met een anonieme aanklacht. De aangeklaagden werden voor de inquisiteur gesleept en als ze niet meteen bekenden, konden ze worden gemarteld, wat netjes "pijnlijke ondervraging" werd genoemd.


Marteling 1577


Ongelooflijk wat de gevolgen waren van deze heksenvervolging, er vielen tienduizenden slachtoffers. Schattingen lopen uiteen van 30.000 tot 60.000 geëxecuteerden, van wie 80% vrouwen. De meeste van die vrouwen waren oud, erg arm, alleenstaand en machteloos. Onder hen waren veel helers met kennis van natuurgeneeskunde en vroedvrouwen die hielpen bij zwangerschap.


Heksenverbranding, maker onbekend

Was er geen weerstand tegen deze heksenjacht? Er was wel wat verzet van de humanisten en ook enkel geestelijken en bisschoppen lieten zich kritisch uit. Veel protestanten vonden dat hekserij niet in de Bijbel stond en dus onmogelijk kon bestaan. Maar deze tegenstanders hadden weinig invloed op de gang van zaken. Bovendien liepen ze het gevaar zelf van hekserij beschuldigd te worden. Weinig mensen durfden het aan om hun eigen visie en mening te uiten. De machthebbers hadden het voor elkaar dat iedereen keurig aan hun leiband liep en zich aan hun regels hield. Niemand durfde in opstand te komen, zo werden tegenstanders monddood gemaakt.


Demonstratie Amsterdam


Het verwonderd me dat het ook in de huidige tijd steeds moeilijker wordt om je eigen mening te uiten. Ondanks de vrijheid van meningsuiting en het recht om te demonstreren zien we de overheid nieuwe regels maken om onze vrijheden in te perken, demonstraties moeten een vergunning aanvragen en moeten voldoen aan een waslijst aan regels en dan nog worden demonstraties vaak verboden. Ook op andere vlakken verliezen we veel van onze vrijheid. We gaan gedwee mee met de regels die de overheid stelt en zelfs de publieke opinie gaat daarin mee. Net als in de middeleeuwen is er veel sociale druk om je te gedragen zoals de meerderheid doet. Zo niet, dan wordt je voor Wappie uitgemaakt.

Toch moeten we ons realiseren hoe belangrijk deze 'andere' mening kan zijn. Luister naar de argumenten, denk erover na, zodat je misschien een fundament ontdekt waar we iets uit mee kunnen in onze moderne democratie. Want net als in de middeleeuwen is het nu voor de machthebbers het makkelijkst als iedereen netjes volgt.


Demonstratie Brussel


woensdag 2 juni 2021

Dag 22, over de heuvels naar de Main, naar Grossheubach


Vandaag gaat de tocht van Höchst im Odenwald via Dusenbach, Breuberg, Neustadt, Mühlhausen, Lützel-Wiebelsbach, Seckmauern, Wörth am Main en Klingenberg am Main naar Röllfeld, daar ligt een mooie Campingplatz “Mainwiese”, aan de Main dus, en op internet zag ik dat ze weer open zijn. Het plan was om daar mijn tentje op te zetten. Maar wat een tegenvaller, de camping had maar drie douches. Er staan daar 300 toercaravans en campers, maar een klein tentje erbij is niet toegestaan omdat er niet genoeg douches zijn. De campingbaas was niet geneigd om het door de vingers te zien, regels van de overheid, tja. Er zit niks anders op dan 6 kilometers verder te lopen, naar Großheubach en weer een hotel te nemen want voor wildkamperen is deze omgeving niet zo geschikt.




Met deze tegenslag loop ik vandaag 29 kilometer door flinke heuvels, in totaal gaan we 230 m omhoog en dalen we 260 af. Vandaag is het 26 graden met een strakblauwe lucht en weinig schaduw van bomen. Toch loop ik deze afstand met heuvels zonder al te veel moeite, mijn conditie is behoorlijk verbeterd.

Als ik in de volle zon een 130 meter hoge heuvel beklim, stopt er een auto. De chauffeur is zelf een wandelaar en vraagt honderduit over mijn Wheelie, of hij een stukje mag proberen? Natuurlijk! Dan staat hij erop mij in zijn bestelauto naar boven te brengen, de Wheelie kan achterin en dat is toch veel aangenamer met deze warmte. Het kost me moeite om zijn aanbod af te slaan, hij blijft aandringen. Grappige kerel, maar ik blijf nog steeds bij mijn principe om naar Rome te LOPEN!


Geen zuchtje wind, wonderlijke stilte, alleen op het dak van de wereld.


Hier aan de Main zijn ze trots op hun wijn!

Ik logeer bij Gasthof zür Krone, wat heel wat anders is dan wildkamperen. Er wordt niet moeilijk gedaan over Corona en of ik bewijs heb van een negatieve test, gewoon een warm welkom. Dit hotel staat zich voor op zijn keuken en ze hebben vanavond volle bak nu de Corona regels versoepelen. Ik krijg een plaatsje op het buitenterras en kies asperges. Heerlijk, vergezeld van een uitstekende Weissburgunder van de lokale wijngaard Dassing, een wijnmakerij die je niet op internet zult vinden omdat ze uitsluitend aan hun wijngaard zijn toegewijd en alle wijn lokaal wordt verkocht.



dinsdag 1 juni 2021

Dag 21, boerenland, naar Höchst im Odenwald

Vandaag gaat de tocht van Dieburg via Semd, Habitzheim, Lengfeld, Otzberg, Ober-Nauses en Pfirschbach naar Höchst im Odenwald. Een tocht van 26 km met een hoogteverschil van 190 meter.

Ik heb goed geslapen, ik lag om 9.00 uur al in mijn slaapzak en had geen wekker gezet. Ik werd pas vanmorgen om 8:00 uur wakker, blijkbaar was mijn lichaam vermoeider dan ik me realiseerde. Ik heb niks gehoord alleen midden in de nacht toen ik wakker werd om mijn ouderdomsplasje te doen hoorde ik een trein rijden. Ook geen wilde zwijnen gehoord. Toch is er een beest in de buurt van mijn kampement geweest omdat het kooktoestelletje met pannetje erop was overgelopen. Ik had al het eetbare voedsel in een plastic zak gebonden en hoog in een boom gehangen zodat de beesten niets konden plunderen. Nu eerst even ontbijten, dan mijn kampement opbreken en dan gaan we weer aan de wandel.

Sinds twee dagen heb ik last van een pees in mijn enkel en een kuitspier. Maar vandaag, na zo'n lange nachtrust, is de benenwagen volledig uitgerust en loop ik weer als een kievit, ik heb de hele dag geen problemen gehad.


Korenbloemen, die zie je nog maar zelden.

In Dieburg mogen vandaag voor het eerst de terrassen open. Om elf uur s’morgens zijn alle tafeltjes al bezet, gelukkig nog één tafeltje vrij zodat ik een bakkie koffie kan doen en daarna een toilet op kan zoeken. Zo is weer in alles voorzien wat een mens nodig heeft. 




Vandaag laten we de bossen en wouden achter ons aan lopen nu het boerenland binnen. Deze streek heet “Hehneswiesen”. De boeren werken hier enthousiast samen in een Natura 2000-project om hun landschap in balans te houden. Ze hebben met name veel aanpassingen gedaan aan de waterhuishouding van het gebied, wat de natuur ten goede komt, maar het de boeren niet onmogelijk maakt. Je ziet een grote verscheidenheid aan gewassen die worden verbouwd, verschillende soorten kool en granen, bieten, velderwten en op de aardappelruggen vertonen de eerste plantjes zich. Ook zie je de boerderijdieren steeds meer buiten in plaats van 24/7 in stallen. Veel boeren hebben een winkel waar ze hun eigen geteelde producten, vlees en eieren rechtstreeks aan de consument verkopen 







Te oordelen aan de mesthoop is deze vesting nog gewoon in gebruik als boerderij.

Voor de ooievaars zijn mooie landingsplekken gecreëerd.

Dat dorpje op de top van de berg ligt op mijn route, een klim van 100 meter, slechts één Domtoren van Utrecht, daar draai ik mijn poot niet meer voor om.



En ook nu wordt ik beloond met een prachtig uitzicht, kilometers ver.