vrijdag 4 juni 2021

Dag 24, katholiek Beieren, naar Steinfurt

De wandeling gaat verder van Großheubach via Miltenberg, Eichenbühl, Pfohlbach en Riedern naar Steinfurt. We verlaten de rivier de Main en volgen vandaag de vallei van de beek “Erf”. Aan het einde van deze 24 kilometer lange dagtocht klim ik 130 meter naar Steinfurt, dat op een plateau ligt. De totale hoogtestijging vandaag is 250 meter.




Steeds vaker zet ik de Outdooractive app op fietsen, zet ik hem op “hiken” dan word ik iets te enthousiast elke heuvel opgestuurd. In de fietsmodus laat ik de app een route bepalen en vervolgens bestudeer ik de route op de kaart om alternatieve mooiere paden te kiezen. Dat gaat meestal goed omdat de app bijna alle paden laat zien die ik ook in de echte wereld kan vaststellen. Maar de app weet niet of een pad is afgesloten. Mijn teleurstelling was groot toen ik op een van mijn alternatieven bij een poort aankwam over de volle breedte van de weg, ik kon er niet langs af en moest 2 kilometer terug, dus vandaag kom ik toch weer aan 28 kilometer. Samen met die 250 meter klimmen kan ik dat inmiddels makkelijk aan, zelfs ondanks de buien vanmiddag. Die regen was eigenlijk best lekker, want vanmorgen was het benauwd warm en 27 graden. Dan frist zo'n bui lekker op, de temperatuur zakte naar 22 graden, lekker temperatuurtje. Een regenjas had ik niet nodig want of je nu nat wordt van de regen of van het zweet, dat maakt niet uit.


Steil pad, m'n bril beslaat er van

Ik ben aangekomen in Frankenland, onderdeel van de Vrijstaat Beieren, en dat is niet onopgemerkt gebleven. Het viel me al snel op dat ze hier van de Mariaverering zijn. Overal zie je Madonna's; in de muren van huizen, in grotten in tuinen, in kapellen in de velden of in de bossen, dus ze moeten hier wel katholiek zijn. 





Gaan we even terug naar de middeleeuwen. De hertog van Beieren stond aanvankelijk welwillend tegenover de ideeën van Maarten Luther. Maar er was Karel veel aan gelegen om zijn Heilige Roomse Rijk bij elkaar te houden, dus begon hij samen met Adrianus de Contra Reformatie. Tijdens het pontificaat van Adrianus, werden pauselijke gezanten naar de Rijksdag te Neurenberg gestuurd met de opdracht de misstanden in de kerk te erkennen. Adrianus maakte een start met katholieke hervormingen en wist zo hij samen met Karel Beieren te behouden. De Hertog van Beieren verklaarde trouw te blijven aan het “oude geloof”. 

Hertog Ludwig X von Bayern 1495-1595


De Vrijstaat Beieren heeft in Duitsland nog steeds de meeste rooms-katholieken onder haar inwoners. Meer dan vijftig procent is katholiek en dat merk je meteen. Hier wordt veel soepeler omgegaan met de Corona regels, natuurlijk houden mensen afstand en dragen mondkapjes maar niemand vraagt ​​om bewijs van Corona testen, nergens hoef ik papieren in te vullen met email, telefoonnummer, adres, geboortedatum enzovoorts waar ik tot nu toe nooit onderuit kwam. Je merkt meteen het verschil in de omgang met regels. Dat doen ze hier op hun eigen manier, zoals katholieken dat gewend zijn.




1 opmerking:

Anoniem zei

Leuk verhaal weer ! Was het een steil pad of een pad met stijl ?