dinsdag 8 juni 2021

Dag 28, middeleeuwse ervaring, naar Schillingsfürst

De wandeling gaat verder van Detwang via Rothenburg ob der Tauber, Gebsattel, Diebach en Bellershausen naar Schillingsfürst, naar Campingplatz Frankenhöhe.

Vandaag heb ik 19 kilometer gelopen met 150 meter klimmen. Allereerst wilde ik vandaag op mijn gemakkie Rothenburger ob de Tauber bekijken. Ten tweede lag de volgende camping op slechts 19 kilometer dus vandaar deze relaxte dag. 

Op de camping stond ik samen met wat andere tentjes op het tentenveld. Een tentje was van een Duits stel dat met twee oude motorfietsen door Beieren toerde. Het andere tentje was van een fietsende globetrotter uit Nederland, Peter Camp. Hij begon 9 jaar geleden met lange fietstochten, eerst naar Santiago, toen naar Rome, maar inmiddels heeft hij de halve wereld rondgefietst, van Azië tot Amerika. Hij is er naar eigen zeggen verslaafd aan geraakt en maakt ondanks zijn 74 jaar meerdere keren per jaar lange fietstochten. Hij is nu op weg naar Wenen waar zijn vriendin dan ook zal zijn. Aardige kerel, ik was vanmorgen veel later weg dan normaal omdat we maar niet “uitgebuurt” raakte. Zo vertelde Peter over zijn eerste Santiago-reis, jaarlijks gaan er meer dan 300.000 Pilgrims naar Santiago (2019/360.000) en hoe bijzonder het was om allerlei pelgrims te ontmoeten met allemaal hetzelfde doel maar toch heel verschillende mensen. Ik wil ook nog een keer naar Santiago lopen, maar ben blij dat ik voor mijn eerste lange tocht een andere bestemming heb gekozen waar ik meer mijn eigen ding kan doen.


Aan deze wegwijzer te zien komen hier alle interessante routes van Duitsland bij elkaar!



Ik wandelde vandaag voornamelijk door agrarisch gebied, de natuur is hier minder uitbundig en de dorpjes maken een slaperige indruk waar vooral boeren wonen. Maar de route verbindt enkele indrukwekkende middeleeuwse steden, waaronder Rothenburg ob der Tauber. 








Het is alsof je terug stapt naar de middeleeuwen, zo zag deze stad er in grote lijnen ook uit ten tijde van Adrianus en Karel. Rothenburg ob der Tauber werd rond het jaar 1000 aan de rivier de Tauber gesticht en ontwikkelde zich tot een belangrijke stad. Maar na de Dertigjarige Oorlog (1618-1648, conflict tussen katholieke en protestantse Staten) viel Rothenburg in een soort diepe slaap en kwam de ontwikkeling vrijwel tot stilstand. Het is een van de weinige middeleeuwse stadjes met een intacte stadsmuur met tientallen poorten en torens. Daarnaast staat het centrum van Rothenburg vol monumentale panden. Een Amerikaanse luchtaanval in 1945 verwoestte bijna de helft van de stad, maar het middeleeuwse centrum bleef deze ellende bespaard. De stad is erg toeristisch en wordt veel bezocht door Amerikanen en Aziaten die meer willen weten over de Middeleeuwen. Vanwege Corona tijd is de stad nu rustig en zijn er enkel wat Duitse toeristen.



Geen opmerkingen: