dinsdag 15 juni 2021

Dag 35, rustig aan, naar Augsbug

Vandaag gaat de tocht van Langweid am Lech langs de Lech naar Augsburg. Een wandeling van slechts 15 kilometer. Maar na de 31 van gisteren mag het ietsje minder zijn, toch? De Lech wordt gevoed door smeltwater uit de Alpen, waardoor het water blauw is, en mondt uit in de Donau. Heel Oostenrijk watert af op de Donau, vandaar die “schöne blaue Donau”.

Ik volg nu de oudste Romeinse weg van Europa, de Via Claudia Augusta, die dan weer de Lech volgt tot voorbij Füssen. Dat betekent dat ik gestaag bergop loop, stroomopwaarts met de Lech. Augsburg ligt op 500 meter hoogte en Füssen ligt op 800 meter hoogte. Het zal de komende dagen gestaag blijven stijgen. Uiteindelijk moet ik de Reschenpas met een hoogte van 1500 meter oversteken.


En dan zomaar een meters dikke giga boom naast mijn pad!

Vanmiddag was ik vroeg in Augsburg, het was prachtig weer dus heb ik genoten van de stad, wat rondgedwaald en een paar terrasje gepikt. Augsburg was een van de favoriete steden van Karel V. Hij stierf in september 1558, precies 400 jaar voor mijn geboorte. Zijn dood werd op grote schaal herdacht in Augsburg. Vandaag was ik in een museum met banieren, wapenschilden en andere voorwerpen die gebruikt zijn bij deze rouwceremonie op 14 februari 1559. Toch bijzonder om op deze manier terug te kunnen kijken in de tijd. Excuses voor de kwaliteit van de foto's, ik was mijn camera vergeten dus moest ze met de telefoon maken.


Ceremonieel wapenschild van Keizer Karel V

De stad is vernoemd naar het Romeinse legerplaats Augusta Vindelicum en werd al voor Christus gesticht door de Romeinse keizer Augustus. Augsburg is een van de oudste steden van Duitsland, al zie je dat niet aan de gebouwen.


Verwonderlijk waar deze vrouwen waterstralen hebben

Reptiel van de dag




Geen opmerkingen: