zaterdag 19 juni 2021

Dag 39, in de zon tegen bult op, naar Schongau


Schongau

Vandaag gaat de wandeling van Landsberg am Lech via Ummendorf, Lengenfeld, Pflugdorf, Stadl, Reichling, Epfach, Kinsau, Hohenfurch en Altenstadt naar Schongau. Een tocht van 33 kilometer, begonnen op 600 meter, ging het vandaag weer gestaag omhoog, de hoogste "heuvel" was 740 meter hoog, en dat met een temperatuur van 29 graden. Ik begon vanochtend om 7 uur te lopen en kwam om 6 uur aan, dat was pittig maar te doen. Ik neem om de paar uur een flinke pauze en zoek dan om af te koelen de schaduw op. Het water gaat er rap doorheen, mijn motto is; zorg dat je veel moet pissen. En bij de eindstreep beloon ik mezelf met een etappebiertje, heerlijk!



Pflugdorf

De Alpen komen naderbij

Ik zie veel minder wilde dieren dan in Nederland. Dit komt waarschijnlijk omdat Duitsland veel groter is dan Nederland en dieren zich gemakkelijk kunnen terugtrekken in de gigantische natuurgebieden die hier liggen. Op campings, in hotels en pensions zie je vaak jachttrofeeën aan de muur, allerlei opgezette dieren, dus er is wild. Dat merk ik ook aan de roadkill, vandaag zag ik een dode das, zo'n beest had ik nog nooit gezien. Ik fotografeer geen roadkill, ik vind dat niet fotogeniek en niet appetijtelijk. Ook op fietspaden zie ik dode adders en hazelwormen. Ook zie ik vaak muizen, eekhoorns en andere knaagdieren (die ik niet zo snel ken of herken) de weg oversteken en twee keer zag ik een havik of een buizerd een prooi slaan, recht voor mijn neus in de berm van mijn pad, indrukwekkend! Maar ik zie vooral veel vogels, helaas heb ik mijn 200mm lens met verlengringen niet mee, anders had ik heel veel bijzondere vogels kunnen fotograferen, want alleen met een foto kan ik ze goed identificeren. 



Vandaag had ik geluk, er vloog een half uur lang een soort havik boven mijn hoofd. De foto's zijn alles behalve scherp, maar toch voldoende duidelijk om met hulp van internet te kunnen vaststellen dat dit een rode wouw is. Deze roofvogelsoort heeft het moeilijk om te overleven in Europa. Alleen Duitsland heeft een aardige populatie. De laatste jaren wordt hij ook weer in Nederland gespot. Prachtig om zo'n beest in de lucht te zien fladderen en sturen met zijn staart. Ik heb ook enkele leeuweriken gezien, die vliegen zo hoog en zijn zo klein dat ik ze echt niet op de foto kan krijgen.


Vooral in de kleine dorpjes zijn ze zich niet bewust van hun cultureel erfgoed

Ook vandaag liep ik in het Lech stroomgebied, hoewel ik het grootste deel van de tocht hem niet in het vizier had. In de 140 meter hoge klim van vandaag zijn maar liefst 9 stuwdammen met elektriciteitscentrales geplaatst. Daaromheen is veel natuur aangelegd, maar nog niet alles is klaar, er wordt met name nog gewerkt aan wandel- en fietspaden.



Honderden zwanen bevolen de stuwmeren

In Nederland hebben we aardgas, in Beieren hebben ze hout. Ze houden hier erg van houthakken, vooral op de dorpen stookt iedereen hout. Elk huis heeft een enorme voorraad brandhout.






Naast hout hakken houden ze ook van muziek!

Bloem van de dag:




Geen opmerkingen: