dinsdag 1 juni 2021

Dag 21, boerenland, naar Höchst im Odenwald

Vandaag gaat de tocht van Dieburg via Semd, Habitzheim, Lengfeld, Otzberg, Ober-Nauses en Pfirschbach naar Höchst im Odenwald. Een tocht van 26 km met een hoogteverschil van 190 meter.

Ik heb goed geslapen, ik lag om 9.00 uur al in mijn slaapzak en had geen wekker gezet. Ik werd pas vanmorgen om 8:00 uur wakker, blijkbaar was mijn lichaam vermoeider dan ik me realiseerde. Ik heb niks gehoord alleen midden in de nacht toen ik wakker werd om mijn ouderdomsplasje te doen hoorde ik een trein rijden. Ook geen wilde zwijnen gehoord. Toch is er een beest in de buurt van mijn kampement geweest omdat het kooktoestelletje met pannetje erop was overgelopen. Ik had al het eetbare voedsel in een plastic zak gebonden en hoog in een boom gehangen zodat de beesten niets konden plunderen. Nu eerst even ontbijten, dan mijn kampement opbreken en dan gaan we weer aan de wandel.

Sinds twee dagen heb ik last van een pees in mijn enkel en een kuitspier. Maar vandaag, na zo'n lange nachtrust, is de benenwagen volledig uitgerust en loop ik weer als een kievit, ik heb de hele dag geen problemen gehad.


Korenbloemen, die zie je nog maar zelden.

In Dieburg mogen vandaag voor het eerst de terrassen open. Om elf uur s’morgens zijn alle tafeltjes al bezet, gelukkig nog één tafeltje vrij zodat ik een bakkie koffie kan doen en daarna een toilet op kan zoeken. Zo is weer in alles voorzien wat een mens nodig heeft. 




Vandaag laten we de bossen en wouden achter ons aan lopen nu het boerenland binnen. Deze streek heet “Hehneswiesen”. De boeren werken hier enthousiast samen in een Natura 2000-project om hun landschap in balans te houden. Ze hebben met name veel aanpassingen gedaan aan de waterhuishouding van het gebied, wat de natuur ten goede komt, maar het de boeren niet onmogelijk maakt. Je ziet een grote verscheidenheid aan gewassen die worden verbouwd, verschillende soorten kool en granen, bieten, velderwten en op de aardappelruggen vertonen de eerste plantjes zich. Ook zie je de boerderijdieren steeds meer buiten in plaats van 24/7 in stallen. Veel boeren hebben een winkel waar ze hun eigen geteelde producten, vlees en eieren rechtstreeks aan de consument verkopen 







Te oordelen aan de mesthoop is deze vesting nog gewoon in gebruik als boerderij.

Voor de ooievaars zijn mooie landingsplekken gecreëerd.

Dat dorpje op de top van de berg ligt op mijn route, een klim van 100 meter, slechts één Domtoren van Utrecht, daar draai ik mijn poot niet meer voor om.



En ook nu wordt ik beloond met een prachtig uitzicht, kilometers ver.


Geen opmerkingen: