dinsdag 22 juni 2021

Dag 42, grens Oostenrijk, naar Bichlbach

Vandaag gaat de wandeling van Füssen via Ziegelwies, grens Duitsland / Oostenrijk, Weisshaus, Unterpinswang, Oberpinswang, Pflach, Reutte, Klause Ehrenberg, en Heiterwang naar Bichlbach. 

Geen douanier of Corona handhaver te bekennen

Een tocht van 27 kilometer met 400 meter stijgen en 100 meter dalen. Ik ben nu op 1100 meter hoogte, 300 meer dan gisteren dus het gaat flink omhoog. 

Een klim van 30 meter doet me niks, een klim van 50 meter kost wat moeite, een klim van 100 meter is werken en doet mijn adem versnellen, maar een klim van 200 meter dan moet ik er echt tegenaan.  Als ik boven ben, neem ik even rust om op adem te komen. Vandaag zat er zo’n klim in het traject, binnen 2 kilometer 200 meter stijgen. Zoals gezegd rust ik even rust uit als ik boven ben, maar binnen vijf minuten ben ik weer op adem en kan ik weer verder. Ik voel mijn kuiten en hielen een beetje maar toch is dit inmiddels goed te doen. 




Vannacht was er een stevige onweersbui, dat was voorspeld dus ik had een hotelletje genomen in Füssen. De hele week wordt onweer voorspeld, vanmiddag hingen de bergtoppen in dreigende wolken. Er zijn wat druppels gevallen maar niet genoeg om mijn regenjas aan te trekken want of je nou nat bent van het zweet of een paar druppels regen, dat maakt niet uit. De temperatuur kwam vandaag niet boven de 22 graden, dus wederom perfect wandelweer.



Hier in Oostenrijk is de COVID doctrine weer volop van kracht, geen pension of terras durft je te ontvangen of je moet kunnen aantonen dat je “geïmpft” bent. Ook wel logisch want hier in Tirol heeft COVID zich via wintersporters over heel Europa verspreid, dus de Oostenrijkse regering wil nu laten zien dat ze geen gekke Henkies zijn. Nou heb ik een Astra Zeneca vaccin gehad voordat ik Corona kreeg. Een tweede vaccin moest worden uitgesteld vanwege mijn besmetting. Ik ben toen toch maar aan mijn pelgrimstocht begonnen en heb die tweede vaccinatie niet meer gehaald. Ik heb dus niet de juiste documenten om gemakkelijk in Oostenrijk te reizen, noch heb ik het juiste bewijs dat ik Corona heb gehad want hoe dat gedocumenteerd moet worden daar is in Nederland nog steeds discussie over. Nou had ik wel het bewijs meegenomen dat ik de eerste vaccinatie gehad heb. Maar op dat kaartje was ook ruimte voor de tweede vaccinatie en dat vak was leeg. Dus van de nood een deugd gemaakt heb ik met mijn Zwitsers zakmes dat tweede vak keurig losgesneden en met de punt van mijn mes heb ik de 1 weggekrast van “datum vaccinatie 1”. Op de foto kun je nog net zien dat er iets stond. Nu is mijn probleem opgelost, het maakt niet uit wat voor document je laat zien, als je maar iets laat zien. Ik laat meteen mijn paspoort erbij zien, dat staat wat gewichtiger.


Bichlbach is de eerste plaats over de grens waar je fatsoenlijk kan skiën, ik wandel voorbij de Almkopfbergbahn die je op 1600 meter hoogte in het het Skigebied Berwang afzet. Vanaf daar heb je aansluiting op de “Tiroler Zugsptize Arena”. De Zugspitze is de hoogste berg (2963 m) van Duitsland die op de grens met Oostenrijk ligt. 



Bloem van de dag. Als je goed kijkt zie je een mier die een kudde bladluizen in de stengel heeft verzameld om te melken.

Beeld van de dag:




Geen opmerkingen: