donderdag 17 juni 2021

Dag 37, strak blauwe hemel met zon, naar Landsberg am Lech



Vandaag loop ik verder van Prittrriching via Scheuring, Kaufering en Landsberg am Lech naar camping Romantik am Lech, een wandeling van 25 kilometer. Het was vandaag een strak blauwe lucht en erg warm, 29 graden, grote delen van de tocht liep ik onbeschut in de volle zon, geen boom te bekennen op mijn pad. Natuurlijk heb ik een fantastische hoed om me tegen de zon te beschermen, maar ik kan je verzekeren dat het etappe-biertje meer dan welkom was.

Licht zuur kelderbier, een echte dorstlesser

Door het heldere weer kun je kilometers ver kijken en vandaag zag ik voor het eerst de Alpen aan de horizon. Op de foto hierboven is het nauwelijks te zien, dus ik heb helemaal ingezoomd en ja hoor, daar zijn de bergen? Over drie dagen hoop ik daar te zijn.


Ook vandaag passeerde ik drie stuwmeren met dammen, krachtcentrales en vistrappen. Aan alle drie wordt volop gewerkt en gebouwd. Duitsland maakt veel werk van natuurlijke energie bronnen.  In de Lech zijn 25 dammen met krachtcentrales gepland. 20 centrales zijn klaar, nog 5 te gaan. Daarbij wordt veel aandacht besteed aan de natuur, niet al het water wordt geblokkeerd met een dam, overal in het gebied lopen snelstromende beekjes die allemaal zo zijn ontworpen dat vissen tegen de stroom in kunnen zwemmen en als je goed kijkt kun je ze zien zwemmen, prachtig! En wat niemand had verwacht, zwanen hebben de stuwmeren als hun domicilie gekozen, de populatie zwanen groeit enorm.




Bloem van de dag:


Geen opmerkingen: