vrijdag 11 juni 2021

Dag 31, een maand onderweg, Nördlingen

De wandeling gaat verder van Dinkelsbühl via Diederstetten, Mönchroth, Wittenbach, Gramstetterhof, Oppersberg, Fremdingen, Bühlingen, Minderoffingen, Marktoffingen, Wallerstein, Ehringen en Baldingen naar Nördlingen. 

Ik loop door een typisch Beiers landschap, veel akkers, door boerendorpen, op een enkele autoweg en wat hooiende boeren na is er weinig bedrijvigheid.







Vandaag was de afstand 38 kilometer, best veel, maar het was prachtig weer met een lekker zonnetje van 26 graden, niet te warm om een flink eind te lopen. Maar dat was niet de enige reden om zo ver te lopen. Hoewel er tussen Dinkelsbühl en Nördlingen veel dorpen liggen, hebben ze geen voorzieningen, geen campings, geen cafés of restaurants, ja er zijn wel wat gasthoven maar daar was geen enkele bedrijvigheid. De meeste dorpen hebben niet eens een winkel of bakker. Dus daarom werd het doel natuurlijk de volgende romantische stad Nördlingen, die een goede dagmars verwijderd is. Het was een pittige wandeling, ik heb er tien uur over gedaan, maar ik kan het aan! En dan heb je natuurlijk een biertje verdiend!


Ik ben nu een maand onderweg en heb zo'n 800 kilometer gelopen, dat is meer dan een derde van de reis. De hevige spierpijnen die ik in het begin had zijn voorbij, ik heb geen last van blaren en ik loop eigenlijk best wel lekker. Dat wil niet zeggen dat ik nergens last van heb, een dag als vandaag vraagt wel wat van mijn uithoudingsvermogen. En er zijn ook spieren en pezen die af en toe protesteren, maar ik heb toch het idee dat Rome erin zit, dat gaan we gewoon doen!


Alleen velden, nergens een bankje te bekennen, maar gelukkig heb ik zelf een stoeltje meegenomen, en soms staat er een boom met een lekkere schaduw.


Lekker uitrusten in de schaduw en wat foerageren, dat heb ik om de twee of drie uur nodig. Een half uurtje rusten en dan weer ertegenaan.


Rood, wit en blauw, hoe vaak zie je deze kleuren bloeiende bloemen bij elkaar op één foto?



donderdag 10 juni 2021

Dag 30, winkelen in Dinkelsbühl

Vandaag heb ik een dag niet gelopen om boodschappen te doen. Mijn luchtmatras heeft een lekkend ventiel en dat slaapt niet lekker. Ten tweede ben ik toe aan nieuwe onderbroeken, ik had niet verwacht dat deze zo snel zouden verslijten van wandelen! Vandaar dat ik een hotel heb genomen in Dinkelsbühl; Goldner Hirsch. Het ligt midden in de Altstad en is toch niet duur, er logeren meerdere ploegen van monteurs die op karwij zijn. Die maken er s'avonds een gezellige boel van.


Na te hebben geshopt liep ik de Altstad weer binnen via de Rothenburger Tor. Hier vond tijdens de heksenvervolging de "pijnlijke ondervraging" plaats, in het "Drudengewölbe" boven de poort. In de vloer van de martelkamer zijn de namen gegraveerd van de slachtoffers, dat grijpt diep in op mijn belevingswereld.



1613, Maria Gurr en Catharina Gaßne;

Deze twee katholieke zussen uit Ellwangen, die in Dinkelsbühl trouwden, werden in een hekserijproces beschuldigd van hekserij. Tegen Maria, die zwanger was, waren zware aanklachten ingebracht. Ze wist welke folteringen haar te wachten stonden en bekende meteen tijdens de minnelijke verhoren. Ze werd na haar bevalling levend verbrand. Catharina bekende niet meteen, ook niet nadat ze aan haar armen, die achter haar rug gebonden waren, opgehesen werd. Maar na de tweede foltering, nu met gewicht aan haar voeten, bekende ze wel en noemde tevens de namen van twee oude vrouwen uit een naburige plaats die vervolgens ook vervolgd zouden worden. Catharina werd met een zwaard onthoofd en daarna verbrand.


1645, Euphrosine;

Deze protestantse vroedvrouw werd gearresteerd als vermeende heks. Ze werd gedwongen katholiek te worden. Ze werd veroordeeld door een katholieke rechtbank, die in de dertigjarige oorlog weinig tolerantie toonde tenopzichte van de nieuwe evangelische burgerbeweging. Euphrosine werd op 7 juli 1645 met het zwaard geëxecuteerd en vervolgens verbrand.


1655 / 1656, Margaretha Buckel, Sibilla Bidermann, Catharina Deubler, Margaretha Link, Eva Peter en Anna Strauß.

Margaretha Buckel werd door haar man beschuldigd van poging tot vergiftiging en gearresteerd. Pas toen de katholieke wettelijke vertegenwoordiger zich tot marteling wendde, volgens de instructies die waren opgelegd door rechterlijke bevelen, vond de grootste heksenzaak plaats die Dinkelsbühl heeft gekend. Onder zware marteling beschuldigde Margaretha haar moeder ervan haar tot de duivel te hebben verleid. Onder marteling beschuldigde ze ook andere vrouwen van hekserij, waaronder haar zus en de vrouwen van enkele raadsleden; Susanna Stadtmüller en Walburga Mangoldt. In totaal werden acht heksen berecht. Margaretha bezweek in de gevangenis aan de martelingen zonder veroordeeld te zijn. Vijf vrouwen werden onthoofd met het zwaard, vier van hen werden vervolgens verbrand. Twee vrouwen die ondanks de martelingen standvastig bleven ontkennen, werden niet ter dood veroordeeld, maar uit de stad verbannen. Ze hadden geluk dat ze niet op de brandstapel werden verbrand, maar stel je voor hoe ze fysiek en metaal beschadigd moeten zijn geweest. Ze werden uit de samenleving gezet, ontdaan van alle sociale banden, ze werden volledig op zichzelf teruggeworpen.

De nabestaanden moesten de proceskosten en een boete betalen. De uitspraak werd gedaan door een gemengd evangelisch-katholiek gerechtshof. Van de andere namen die tijdens het heksenproces werden genoemd, zijn er slechts enkele ondervraagd. Met name van Susanna en Walburga, de echtgenotes van de raadsleden die ernstig beschuldigd werden, is geen verslag van verhoor terug gevonden en is het niet tot een veroordeling gekomen.


1658, Sebastian Zierer;

Sebastian werd door een buurman en zijn schoonzoon beschuldigd van het veroorzaken van beenverlamming en pijn. Onder marteling bekende hij dat hij meerdere mensen had vergiftigd en betoverd met Druïde poeder. Hij werd ter dood veroordeeld wegens hekserij en terechtgesteld door onthoofding en vervolgens verbrand.


1660 / 1661, Barbara Huckler;

In het laatst bekende heksenproces met executie werd Barbara ervan beschuldigd de zelfmoord van haar schoondochter te hebben veroorzaakt. Hoewel haar man een aanklacht wegens smaad aanspande bij de kerkelijke rechtbank, werd ze toch gearresteerd en ondervraagd wegens hekserij. Onder zware martelingen gaf ze toe dat ze mensen had vergiftigd met Druïde poeder. Ook zij werd onthoofd en verbrand.


De Alruin plant


Het leven van de mensen in de Middeleeuwen was sterk onderhevig aan bijgeloof.

Zo was de alruin, een belangrijk bestanddeel van druïdepoeder, in de verbeelding van de mensen geen gewone plant. Volgens het volksgeloof groeide de plant alleen op plaatsen waar ooit een galg had gestaan ​​en groeide op het lijk, urine en sperma van een onschuldige gehangene.

De alruin wortel bevat giftige en hallucinogene stoffen en werd in de middeleeuwen gebruikt als verdovend middel en pijnstiller, maar men dacht ook dat heksen de wortel gebruikten om heksenzalf te maken waarmee ze konden vliegen of zichzelf in een dier konden veranderen.

Omdat de wortel van de alruin veel vertakkingen heeft, lijkt hij met een beetje fantasie op een menselijk lichaam, een 'miniatuurmensje', vandaar dat de plant in Duitsland "galgenman" wordt genoemd. Vanwege deze gelijkenis geloofde men in de Middeleeuwen dat de wortel bovennatuurlijke macht had over de menselijke geest en lichaam.

Christenen zagen in de wortel een poging van God om de mens te scheppen. Een mensachtige exemplaar van de alruin wortel werd als wondermiddel beschouwd, zo'n exemplaar bezit magische krachten, bijvoorbeeld om de vruchtbaarheid te bevorderen. 

 


Men was men buitengewoon voorzichtig om alruin uit de grond te trekken, want men geloofde dat daarbij de plant een ijzingwekkende schreeuw zou laten klinken die een mens het leven kon kosten. Volgens overleveringen werden honden ingezet om de alruin wortel te oogsten. Zelf stopte men de oren dan dicht met bijenwas zodat de dodelijke schreeuw niet te horen was. De plant mocht nergens direct worden aangeraakt omdat dit zou ook tot de dood kon leiden. De hond moest diepzwart van kleur zijn, de kleur van het kwaad en de dood. Behalve de hond had je een stuk vlees, een stuk touw en een zilveren schop nodig om de wortel te oogsten. De aarde rond de plant werd weggeschept met de zilveren schop, het enige materiaal dat de krachten van de plant weerstond, om de wortel bloot te leggen. Dan bond men het touw aan de plant vast, en aan de hond. De hongerige hond werd vervolgens gelokt met het stuk vlees, zodat het dier aan het touw trok en daardoor de wortel uit de aarde haalde. De hond zou ten gevolge van de schreeuw van de plant doodvallen, maar de plantentrekker zou in leven blijven dankzij de bijenwas in zijn oren.


Naar de kerkers onder het Alte Rathaus

De hand met hakbijl verwijst naar de kerkelijke rechtbank van Dinkelsbühl

Dit middeleeuws gebouw is acht verdiepingen hoog, vergelijk het maar met de Bijlmer!

Middeleeuwse toegangspoort 

Middeleeuwse deur

Maar hoe open je zo'n deur, dankzij de instructie kon ik naar buiten


Dinkelsbühl blijkt een waar paradijs voor ooievaars te zijn, de Worntiz zit vol met kikkers, en de daken en schoorstenen van de stad zijn ideaal voor ooievaarsnesten, de stad krioelt er van, op elk dak zit er wel eentje.



woensdag 9 juni 2021

Dag 29, Romantische Straße, naar Dinkelsbühl

De wandeling gaat verder van Schillingsfürst via Dombühl, Archshofen, Dorfgütingen, Bonlanden, Poppenweiler, Jungenhof, Feuchtwangen, Schopfloch en Lehengütingen naar Dinkelsbühl. Een wandeling van 29 kilometer met wat heuvels op de route maar geen steile beklimmingen.


Het was behoorlijk warm vandaag, en 29 kilometer is niet niks, dus ik heb hem weer verdiend!

De bestemming van vandaag, Dinkelsbühl, is nog zo'n uitzonderlijk goed bewaard gebleven laatmiddeleeuwse stadje. Daarom is ook deze stad uitgegroeid tot een belangrijk toeristenoord. De Romantische Straße verbindt deze toeristenoorden aan elkaar met wegverbindingen door het heuvelland.



Het is algemeen bekend dat Duitsers van grote auto's houden. Maar dit is toch echt de grootste auto die ik ooit heb gezien, de eigenaar ging de voorruit wassen en had een grote ladder nodig om erbij te komen. En als je hier de infrastructuur ervaart, snap je ook dat een dikke Mercedes hier best handig is, maar ook veilig.


Typisch Beiers landschap


En ja, ook hier in Beieren is de auto het populairste vervoermiddel. Je ziet niemand fietsen of lopen, behalve een verdwaalde fietstoerist. Zo zijn er grote stukken Romantische Strasse waar simpelweg geen fiets- of wandelpaden zijn, je deelt de weg met al het verkeer, dus dat is opletten geblazen om te zorgen dat je niet omver gereden wordt, romantiek is daarbij ver te zoeken.




Vier fietsroutes en de Romantische Straße, het is één en dezelfde weg!

Vandaag liep ik langs de bovenloop van de rivier de Wörnitz, die sterk meandert en daardoor langzaam door een moerassige omgeving stroomt, een ideale plek voor parende kikkers. Het gekwaak van kikkers was oorverdovend en daar kwamen deze vogels vervolgens op af. Op de foto kun je twaalf ooievaars tellen, maar in mijn gezichtsveld telde ik er meer dan vijftig.



dinsdag 8 juni 2021

Dag 28, middeleeuwse ervaring, naar Schillingsfürst

De wandeling gaat verder van Detwang via Rothenburg ob der Tauber, Gebsattel, Diebach en Bellershausen naar Schillingsfürst, naar Campingplatz Frankenhöhe.

Vandaag heb ik 19 kilometer gelopen met 150 meter klimmen. Allereerst wilde ik vandaag op mijn gemakkie Rothenburger ob de Tauber bekijken. Ten tweede lag de volgende camping op slechts 19 kilometer dus vandaar deze relaxte dag. 

Op de camping stond ik samen met wat andere tentjes op het tentenveld. Een tentje was van een Duits stel dat met twee oude motorfietsen door Beieren toerde. Het andere tentje was van een fietsende globetrotter uit Nederland, Peter Camp. Hij begon 9 jaar geleden met lange fietstochten, eerst naar Santiago, toen naar Rome, maar inmiddels heeft hij de halve wereld rondgefietst, van Azië tot Amerika. Hij is er naar eigen zeggen verslaafd aan geraakt en maakt ondanks zijn 74 jaar meerdere keren per jaar lange fietstochten. Hij is nu op weg naar Wenen waar zijn vriendin dan ook zal zijn. Aardige kerel, ik was vanmorgen veel later weg dan normaal omdat we maar niet “uitgebuurt” raakte. Zo vertelde Peter over zijn eerste Santiago-reis, jaarlijks gaan er meer dan 300.000 Pilgrims naar Santiago (2019/360.000) en hoe bijzonder het was om allerlei pelgrims te ontmoeten met allemaal hetzelfde doel maar toch heel verschillende mensen. Ik wil ook nog een keer naar Santiago lopen, maar ben blij dat ik voor mijn eerste lange tocht een andere bestemming heb gekozen waar ik meer mijn eigen ding kan doen.


Aan deze wegwijzer te zien komen hier alle interessante routes van Duitsland bij elkaar!



Ik wandelde vandaag voornamelijk door agrarisch gebied, de natuur is hier minder uitbundig en de dorpjes maken een slaperige indruk waar vooral boeren wonen. Maar de route verbindt enkele indrukwekkende middeleeuwse steden, waaronder Rothenburg ob der Tauber. 








Het is alsof je terug stapt naar de middeleeuwen, zo zag deze stad er in grote lijnen ook uit ten tijde van Adrianus en Karel. Rothenburg ob der Tauber werd rond het jaar 1000 aan de rivier de Tauber gesticht en ontwikkelde zich tot een belangrijke stad. Maar na de Dertigjarige Oorlog (1618-1648, conflict tussen katholieke en protestantse Staten) viel Rothenburg in een soort diepe slaap en kwam de ontwikkeling vrijwel tot stilstand. Het is een van de weinige middeleeuwse stadjes met een intacte stadsmuur met tientallen poorten en torens. Daarnaast staat het centrum van Rothenburg vol monumentale panden. Een Amerikaanse luchtaanval in 1945 verwoestte bijna de helft van de stad, maar het middeleeuwse centrum bleef deze ellende bespaard. De stad is erg toeristisch en wordt veel bezocht door Amerikanen en Aziaten die meer willen weten over de Middeleeuwen. Vanwege Corona tijd is de stad nu rustig en zijn er enkel wat Duitse toeristen.



maandag 7 juni 2021

Dag 27, kamperen in Detwang

De pelgrimstocht gaat verder van Markelsheim via Elpersheim, Weikersheim, Laudenbach, Rinderfeld, Lichtel, Oberrimbach, Schwarzenbronn en Reutsachsen naar Detwang. 

Daar staat mijn tentje op de eerste camping in Duitsland die open is

In totaal was het vandaag 33 kilometer wandelen, 400 meter klimmen en 200 meter dalen, de grootste klim in één stuk was 150 meter. Het was een pittige tocht en kostte veel energie, maar ik kan het aan en ik was niet aan het einde van mijn latijn.



De reden voor deze grote afstand was dat ik terug wilde zijn in Beieren waar de campings open zijn. Ik was een paar dagen geleden ook in Beieren, maar dit Bundesland heeft een vreemde uitstulping en dus was ik een dag later terug in Baden Württemberg. Ik heb de Romantische Strasse vandaag niet gelopen, maar heb een stukje afgesneden en ben recht op campingplatz Tauberromantik afgekoerst, die kortste weg was dus 33 kilometers. 






Ik liep vandaag door een op en top agrarische omgeving, niks romantisch, geen fiets- of wandelpaden, gewoon over de autoweg tussen de auto’s van boerendorp naar boerendorp. Het zou me niet verbazen als in de afgelopen tien jaar niemand deze route heeft gelopen, het is geen drukke weg maar de auto's rijden hier ongelooflijk hard, daar nodigt de weg toe uit met zijn bochten en hoogteverschillen. Ik moet goed opletten dat ze me niet van mijn sokken rijden. Prima voor één dag, maar morgen ga ik toch weer met de app op zoek naar mooie wandelpaden.

Vandaag heb ik meer wild gezien dan de laatste dagen, ik zag twee herten (rothirsch) en een haas. Ook zag ik een buizerd een prooi vangen.


Rothenburg Ob der Tauber, dit romantisch stadje ga ik morgen bekijken 



zondag 6 juni 2021

Dag 26, Pelgrim, naar Markelsheim

De wandeling gaat verder van Tauberbischofsheim via Dittigheim, Lauda, Königshofen, Unterbalbach, Bad-Mergentheim en Igersheim naar Markelsheim. Het is een wandeling van 26 kilometer zonder veel hoogteverschillen daar ik het dal van de Tauber volg. Dat is hier nog maar een smalle rivier waar scheepvaart niet meer mogelijk is.




Hier passeer ik de Autobahn 81 die hoog over het Tauberdal gaat. Dit is een van de drukste snelwegen van Duitsland, gelegen tussen Würzburg en Heilbron. Op wat autogeluid na hoor ik alleen de vogels uit volle borst fluiten en loop ik heerlijk fris door de natuur dankzij een verkoelende regenbui van een half uur geleden. Over het algemeen heb ik bijzonder weinig last van het verkeer, daar is met de app prima langs af te navigeren. Ik loop wonderlijk veel door de natuur. 


Ma noi siamo pellegrini, come voi Siete 

zegt Dante, wij zijn pelgrims net als u. 


Pelgrim, Pilgrim, Pellegrino, het woord komt van het Latijnse Peregrinus en betekend “de vreemdeling”, iemand uit het buitenland. In het Romeinse rijk was iedereen die geen inwoner van Rome was een Peregrinus.

Tegenwoordig wordt met een pelgrim vaak een bedevaartganger bedoeld, we denken dan aan een gelovig iemand die op weg is naar een oord om zijn geloof te betuigen. Maar in deze moderne tijd zijn veel religies aan het wankelen gebracht en toch zijn er nog steeds pelgrims. In feite ben ik ook een pelgrim want ik ben hier ook een vreemdeling.

Er zijn veel aanleidingen voor het ondernemen van een pelgrimage, sommige pelgrims zijn op zoek naar een hogere waarheid, of willen nadenken over het leven, of willen om een gunst vragen (bijv. genezing), of willen respect betuigen, of voor inspiratie op te doen, om tot bezinning te komen of zelfs boete te doen voor misstappen (zonden), voor 'de ervaring', of om er geweest te zijn', om andere mensen te ontmoeten. Maar vaak is het ook een vlucht uit het dagelijkse leven en wil de pelgrim afstand nemen van stress en prestatiedruk.


Dit schilderij heet “de Marskramer” van Jheronimus Bosch, maar volgens kunsthistorici gaat het hier om een pelgrim.


Pelgrimages zijn van alle tijden en komen voor in alle religies met vaak heel speciale doelen; Jerusalem (graf van Jesus), Varanasi (eeuwig vuur van Parvati) aan de Ganges, Santiago (graf van apostel Paulus), Mekka (zwarte steen ofwel meteoriet in de Kaäba), Rome (graf van Petrus en Paulus), ga zo maar door.

Je verlaat je vertrouwde omgeving en gaat op reis naar onbekende streken op zoek naar antwoorden op je vragen of naar inspiratie voor je verdere leven. Feitelijk is het een zoektocht, een pelgrim is op zoek, naar de weg, een doel, naar bezinning. Het hele leven is een grote zoektocht, maar velen raken stuurloos. Het leven overkomt je, je draagt verantwoording voor je gezin, je kostwinning, je raakt verstrikt in duizenden dingen die gedaan moeten worden, je verliest de regie over je eigen leven.

Als pelgrim neem je dat doel weer in eigen handen. Uiteindelijk is de pelgrimstocht de metafoor van het leven. Vanaf nu beschouw ik mezelf ook als een pelgrim.


Varansi, pelgrims wassen zich in de heilige Ganges, foto gemaakt tijdens mijn India reis in 2015.


Vandaag ontmoette ik voor het eerst een pelgrim op mijn pad, Michael uit Nürnberg. Hij was nog niet zo lang onderweg. Michael is een stuk jonger en is op de vlucht voor de prestatiedruk van de moderne maatschappij, hij heeft zijn baan opgezegd, zijn woning opgegeven, zijn auto verkocht en leeft nu van dag tot dag met een rugzak van 16 kilogram op zijn rug. De knak die Michael ertoe bracht dit initiatief te nemen, is de zelfmoord van zijn broer. 



Deze diepgang in het gesprek was heel natuurlijk, ik vertelde hem dat ik in twee jaar tijd mijn beide ouders was kwijtgeraakt en dat ik me nu aan het voorbereiden ben op de laatste fase in mijn leven die ik zelf vorm wil geven. Zo ontstond er een bijzonder gesprek waar we ruim de tijd voor hebben genomen. 

Michael loopt precies de andere kant op want hij is op weg naar Nederland. Daar is hij al vaker geweest en is erg gecharmeerd van de Nederlandse mentaliteit. Michael probeert zo min mogelijk geld uit te geven en vraagt onderweg om een plek voor zijn tentje of om een boterham, hij verteld honderduit over de ervaringen die hem dat opgeleverd hebben, heel veel mensen helpen hem graag. 

Voor mij is dit nog een brug te ver, ik wil anderen zo min mogelijk tot last zijn en mijn eigen boontjes doppen. We zijn totaal verschillende pelgrims, tegengesteld qua doel, niet allen geografisch maar ook mentaal. Toch heb ik veel bewondering voor zijn aanpak.